Studielån og en utfordring

Etter å ha betalt en liten sum ekstra på studielånet mitt i desember (eller var det november?), og i tillegg snakke litt med Ingrid fra Voksen, til slutt, fikk jeg litt blod på tann som det heter.

Jeg skrev tidligere at jeg hadde betalt litt ekstra på lånet og dermed hadde faktisk månedssummen jeg vanligvis betaler gått ned noe. Det mini-målet jeg ville teste ut har jeg nå oppgradert. Summen som nå dukker opp på e-fakturaen jeg får fra Lånekassen på kr 1.147. Siden jeg liker runde tall kommer jeg fra januar 2018 til å runde dette tallet opp til kr 1.200 for å se om det kommer til å utgjøre en forskjell.

For øyeblikket er tallene slik (pr. 28.12.2017):

Samlet gjeld kr 160.051 – Lånebeløp er kr 159.198,35 (hvorfor disse er forskjellige forstår jeg ikke – noen som har en god forklaring?)

Renter å betale kr 24.251,42 (rentesats: 2,168%)

Totalt å betale kr. 183.449,77

Lånesaldo pr 15.01.2019 skal ifølge dagens beregninger være kr 148.787,36

Med tanke på at jeg kommer til å betale kr 53 mer per måned blir det store spørsmålet: hvor mye (lite?) kommer endringene til å bli på tallene i forhold til hvor de står nå?

Forventningene mine til dette prosjektet er jo at totalsummen kommer til å gå ned. Noe som er ganske selvsagt når jeg skal betale bittelitt mer enn det som er planlagt. Jeg kommer til å sjekke tallene når det er gått et halvt år (01.07.2018) og når det er gått et år (01.01.2019). Må si at jeg ikke regner med den største forskjellen siden mitt ekstra beløp er såpass lite, men jeg har et håp om at månedssummen kan gå ned et par kroner i halvåret. Det høres kanskje ikke så mye ut, men alle monner drar 🙂

Utfordringen består i:

  • finn dine tall for studielånet og skriv dem ned et sted du ikke mister dem.
  • Når du betaler på studielånet; rund oppover til nærmeste hele tall du føler deg komfortabel med.
  • Sjekk tallene når det er gått et halv år (01.07.2018) og når det er gått et år (01.01.2019).
  • Del gjerne utfordringen med andre; og skriv om den (legg gjerne igjen en link i kommentarfeltet her om du skriver om det på en blogg).

#penger #privatøkonomi #lån #studielån #nedbetaling #utfordring #økonomi #personligøkonomi #efaktura #renter #gjeld

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg