Bøker og penger

Jeg vet ikke når jeg startet å lese bøker, men når jeg først startet stoppet jeg liksom aldri. Joda, jeg har hatt noen år her og der hvor jeg ikke leste like mye – ofte på grunn av studier, men jeg har aldri stoppet helt opp.

Bokhyllene mine er nesten fulle av bøker; stort sett romaner. Bøkene har jeg fått tak i på ulikt vis; gaver, loppemarked, boksalg på biblioteket, bytte og bokhandel på både nett og fysisk. Det er ulike typer bøker; fagbøker, biografier, historie, fantasy, samtidsromaner, ungdomsbøker, barnebøker, klassikere og historiske romaner.

Stua er stedet hvor jeg har flesteparten av bøkene min. Bøker jeg har lest fyller en hylle, mens to andre er ganske fulle av bøker jeg ikke enda har lest. Skulle kanskje tro at jeg ville fokusere på å lese ut disse før jeg kjøpte flere? Dette er noe jeg er blitt flinkere til det siste året; jeg leser to bøker fra bokhylla før jeg får lov av meg selv til å kjøpe en ny bok. Jeg kommer med andre ord ikke til å gå tom for bøker å lese med det første.

Helt siden jeg var liten har jeg brukt mitt lokale folkebibliotek flittig. Jeg husker fremdeles rekorden jeg hadde på antall bøker lånt med hjem på en gang: hele 36 stykker! Så vidt jeg husker så var det sommerstengt i et par uker og jeg ville være sikker på at jeg ikke kom til å slippe opp for lesestoff…

Noen ganger har jeg tenkt over; hva om jeg skulle kjøpt alle bøkene jeg har lest i løpet av livet. Ikke at jeg har en liste på hvor mange bøker jeg har lest i løpet av livet, men jeg vet det er mange. I flere år har jeg skrevet opp bøkene jeg har lest og de siste fem årene har jeg totalt sett lest 480 bøker. Det er nesten 100 bøker i året!

Bøkene har selvfølgelig litt variende pris, men om jeg regner med at gjennomsnittsboken har en pris på kr 250; ville jeg de siste fem årene brukt kr 120.000 på bøker. Det er kr 24.000 i året. Takk og pris for folkebibliotek som gir meg mulighet til å utforske bøkenes verden uten å bli blakk.

Et interessant regnestykke (syns i alle fall jeg) kunne vært om jeg visste hvor mange bøker jeg hadde lest i løpet av livet og så regnet et snittpris og fått et tall på hvor stort verdi min lesing ville hatt i løpet av livet. Barnebøker er nok ofte billigere, men så leste jeg flere av dem fordi de var kortere, så jeg er ikke sikker på om totalen ville vært så mye mindre.

Et tenkt regnestykke: 100 bøker i året siden jeg var fem år. Kr 200 pr bok. 100*29*200=580.000. Det er mye penger!

Har du noen gang tenkt over hvor mange bøker du har lest i løpet av livet? (og ikke minst; hvor mye det totalt ville kostet om du hadde kjøpt alle sammen?)

#bøker #penger #privatøkonomi #personligøkonomi #bok #bibliotek #folkebibliotek

5 kommentarer
    1. Fordi jeg har en Kindle vet jeg hvor mye penger jeg har brukt siden jeg kjøpte den. Det første året prøvde jeg å holde meg under 2000 kr i måneden! I MÅNEDEN! Noen ganger var det under, som regel var det over. Andre året klarte jeg å få det ned til 1000 kr ca i måneden. Jeg var super stolt over det, og nå har jeg en øvre grense på 250 kr i måneden. Som jeg er enda mer fornøyd med. Jeg tror jeg har hatt Kindlen i fire og et halvt år nå…
      Jeg gikk faktisk inn i banken nå og så på oppsummeringen for de ulike årene, tilbake til 2013: Dette er det stygge tallet: 43 009,35 kr. Både på Audible og Amazon. Audible er omtrent 3400 kr av dette… Kan man si noe annet enn shit?

    2. Hey! 🙂
      Har lest bøker ganske intenst (for mine tidligere standarder) siden 2015, før det leste jeg når jeg hadde en bok som interesserte meg og var i norske bokhandlerbibliotek. Har nå gått over til å kjøpe fleste av bøkene mine selv på nettet (billigst av alternativene i og med at jeg samler flere serier for øyeblikket, og de ikke er på biblioteket.) Bruker ikke penger når jeg ikke har det. Har alltids nok å velge i til å kunne dra på biblioteket for å krysse av en ny bok på tbr listen min. Uansett, bruker ikke penger hver måned, men bruker å kjøpe i bunker istedenfor (rundt 11 bøker per gang, ca 150kr stk) og da går det vel ca. 1,5k til bøkene. I tillegg får jeg noen gaver her og der, så det blir litt til slutt. Har Kindle også, og vet at man kan spare MYE på det. Dessverre, finner jeg ikke ebøker like behagelig å lese i og med at jeg liker bok formatet så godt.
      Er sykt imponert av de som leser 100 bøker i året. Det meste jeg har klart er 60 (2016), og da var jeg stor fornøyd. Liker ikke å lese bare for å nå et tall.
      Du vet sikkert dette, men goodreads.com er en god side til å holde seg oppdatert på bøkene man leser og når.

    3. Ingrid; voksen tilslutt: Yikes, det var mye penger i måneden i starten! Har hørt at bøker ofte kan være noe billigere når det er e-bøker og at det i mange tilfeller er litt for enkelt å kjøpe dem. Leste/hørte du alle bøkene du kjøpte? Eller har du nå mange bøker som ligger på Kindlen og venter på at du skal rekke dem?
      At du nå har en mye lavere grense er vel et tegn på at du har utviklet deg i løpet av de siste årene tenker jeg 🙂

    4. besøkende: Poenget er ikke å lese mange bøker, men å ha en positiv opplevelse av de bøkene en velger å lese 🙂
      Goodreads.com er en av mine absolutte favorittnettsider!

    5. Jeg har lest de fleste. Bortsett fra ca 15 stk som jeg ikke klarte å lese ferdig. En god del serier har den første boken gratis, for å hekte leseren. Har blitt noen serier som jeg følger pga dette. Noen bøker har jeg kjempet meg igjennom, og jeg tror jeg har hørt på alle lydbøkene. Så selv om det er mye penger, så er det ikke helt ‘bortkastet’. Bare litt. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg