Jeg – en potensiell morder

At jeg er en potensiell morder (mot min vilje vel å merke), er noe jeg ofte tenker på om vinteren.

Det høres unektelig dramatisk ut, men det er det jo. Hver gang jeg er ute å kjører bil om vinteren når det er mørkt, sitter jeg anspent og nervøs. Det er ikke fordi jeg er en dårlig sjåfør, ei heller fordi det er mørkt, eller glatt. Nei, grunnen til at jeg hele vinterhalvåret føler meg som en potensiell morder har med synlighet å gjøre.

Jeg elsker gatelys langs veien, og helst når det er gang og sykkelvei adskilt fra bilveien, sånn litt på siden med en liten grøft mellom. Grunnen til dette er mennesker. Mennesker som ofte har på seg mørke klær, noen går tur med hunden, sammen med andre mennesker, eller alene.

Skjønner du hvor jeg vil hen?

REFLEKS!!! BRUK REFLEKS! Dette kan ikke ropes høyt nok og ofte nok.

En bitteliten refleks som snurrer litt rundt. En bittelite blinkende farget lys på overarmen som nesten forsvinner inn i jakken som sikkert er varm og god og myk. Dette er ikke nok til at jeg ser deg som går langs veien når jeg kommer kjørende. Spesielt om det ikke er gatelys der du går. Jeg ser deg ikke før jeg nesten treffer deg. Selv ved lav fart er det ikke alltid like enkelt å bråbremse og faktisk stoppe bilen på vinterføre. Det er ofte glatt om vinteren noe som gjør at distansen fra jeg ser deg og starter å bremse fram til jeg er like ved å treffe deg, tar utrolig kort tid og strekningen kan også være veldig kort.

Ta på hunden din en refleksvest – jeg tar det litt for gitt at du har det når du har hund. De fleste tar godt vare på kjæledyrene sine. Mens du er i gang, ta på deg en refleksvest du også. Om du har kan du godt ta på deg refleksbånd på hvert ben også.

Husk at om du har på deg refleksvest, hjelper det faktisk lite bakfra om du går med en sekk som dekker vesten – da får den ikke akkurat den effekten den burde ha. Sett fast reflekser på sekker også (og vesker og andre ting).

Dette er min bønn til deg: BRUK REFLEKS! Jeg har ikke lyst til å skade noen for resten av livet dems, ei heller bli en morder.

Hjelp meg med å passe på livene til de rundt deg og deg selv, BRUK REFLEKS!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg