Boligkjøp – hvordan jeg fikk det til

For noen år siden kjøpte jeg hus, og tok dermed opp et ganske stort lån for å få til det. Sånn er det jo, de fleste av oss tar opp boliglån når vi skal kjøpe et sted vi ønsker å bo.

TL;DR:

  • spar penger til bolig; gjerne ved også å spare i BSU
  • ikke ta opp et større lån enn du kan betjene
  • ikke kjøpe større bolig enn du har behov for
  • har du mulighet til innimellom å betale litt ekstra på lånet; følg med på hvor mye rente du slipper å betale – det kan være god motivasjon.

Det er selvfølgelig en fordel å ha spart opp en del penger; gjerne også i BSU (boligsparing for unge). Jeg kommer fra en familie hvor jeg heldigvis har fått en god opplæring i at å spare penger og ha ekstra penger til uforutsette utgifter er en bra ting. Så det er jeg vant med.

Som mange andre hadde jeg også en periode hvor jeg brukte mesteparten av det jeg tjente. Jeg hadde mye gøy, men må innrømme at jeg i ettertid noen ganger har tenkt at jeg kanskje burde vært noe mer fornuftig. På den annen side, jeg vil påstå jeg har klart meg bra. Fortiden er det uansett for sent å endre på, og burde dermed heller ikke angres på.

Jeg fikk etterhvert litt fast jobb og bestemte meg for at jeg ville kjøpe bolig, men følte ikke at jeg hadde nok egenkapital. Sta som jeg ofte er, fikk jeg meg en ekstrajobb hvor alle pengene jeg tjente gikk rett inn på sparekontoen som skulle være med å betale huset mitt. Ja, det var slitsomt, men jeg nådde målet jeg hadde satt meg – den følelsen var så bra at den stort sett veide opp for å være litt sliten av å ha tre jobber i en periode.

Noe annet som gjorde at jeg fikk til å kjøpe et hus var et privatlån fra mine foreldre. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er noe alle er så heldige å ha muligheten til. I utgangspunktet kunne jeg klart meg uten, men jeg var litt kravstor og ville ha stor plass med en gang. Så jeg fikk låne penger fra mine foreldre og en stor sum fra banken i tillegg til de pengene jeg hadde spart opp selv.

Før jeg gikk til banken for å låne penger hadde jeg ført regnskap for meg selv i et par år for å vite hva jeg brukte penger på, hvor mye penger jeg brukte og hva jeg ville ha tilgjengelig for å kunne betjene et lån. Dette gjorde i alle fall min samtale med banken lettere; de så jeg hadde oversikt og jeg følte de fikk en forståelse av hvordan jeg så for meg å håndtere økonomien min. Noe som igjen gjorde at jeg både fikk en bolig jeg ønsket meg og en økonomi jeg visste jeg kunne leve med.

Jeg delte huslånet mitt i to; en del med 80% hvor jeg fikk fast rente og de resterende 20% av lånet til flytende rente. Dette gjorde jeg fordi jeg ville føle meg sikker i min økonomi og at jeg ville få det til. De 20% av lånet er den delen jeg stadig betaler litt ekstra på, og jeg får alltid et ekstra kick når jeg ser summen blir mindre (spesielt rentene).

Ved ekstra betaling går terminbeløpet ned fordi lånet er satt til å ha fast nedbetalingstid i år. Ved å betale vanlig terminbeløp (hvor avdrag utgjorde kr 605,89) og kr 3.000 i tillegg, gikk rentekostanden ned med hele kr 700,85!

Hvor mye renter jeg sparte på å betale ekstra i staren vet jeg ikke, for det regnet jeg ikke på. Nå som jeg har startet å regne på hvor mye rentene går ned, føler jeg at det er ekstra inspirerende til å betale ekstra. Renter er tross alt penger jeg ikke egentlig får noe igjen for, så å kvitte meg med mest mulig av dem er bare positivt.

    Nå er det noen år siden jeg kjøpte hus (januar 2013), og jeg har lært flere økonomi-ting siden den gang. Ting jeg kanskje skulle ønske jeg visste før jeg kjøpte. På den annen side, jeg har lært utrolig mye og det ville jeg ikke vært foruten.

    Hvilke ting skulle du ønske at du hadde visst før du kjøpte bolig?

    #penger #økonomi #privatøkonomi #personligøkonomi #hus #huskjøp #boliglån

    6 kommentarer
      1. Jeg er ganske fornøyd (bortsett fra interiørmessig) hvordan jeg har det nå, det eneste jeg skulle ønske jeg kunne ha vist før jeg flyttet inn var hvor vanskelig det er å få det som man vil, når man ikke helt vet.
        Det er allikevel noen ting jeg har overrasket meg de siste to årene hvor jeg har jobbt mer konkret med boligdrømmen og som jeg skulle ønske jeg kunne ha fått mitt yngre selv til å forstå:
        1. Hvor deilig det er å eie egen bolig
        2. Hvor enkelt det er å spare penger, om man setter mål og bestemmer seg for det. Med å sette mål oppnår man det utroligste!
        3. Hvor raskt pengene samler seg opp om man jobber hardt og holder motet oppe.
        4. Drøm så mye man kan, for drømmer gir inspirasjon.
        Alt i alt gikk det som det burde gå. Hadde jeg kjøpt tidligere, hadde jeg ikke fått kjøpt mens markedet var nede. Jeg hadde nok hatt et dyrere lån, (for meg) og mest sannsynlig en ganske mye mindre leilighet. Så jeg får telle mine gleder og ikke mine angrer.
        Ha en fin søndag!

      2. Ingrid; voksen tilslutt: Det å vite hva en vil, kan føles tidvis umulig uansett hva det er snakk om noen ganger.
        “The sky is the limit” er det noe som heter; lag drømmer så store du kan, da har du alltid noe å strekke deg etter. Det er en ting jeg prøver å lære meg selv; om du setter store mål så kan du faktisk nå dem. Den følelsen er en fantastisk følelse, så jeg skjønner hva du mener med målsetting.
        Håper du har en avslappende søndag 🙂

      3. Jeg har begynt det store rydde-prosjektet. Mens jeg hører på en lydbok. Nå fikk jeg inspirasjon til et fremtidig innlegg, så da må jeg sette meg ned å skrive stikkord i hvert fall! 🙂 Krysser fingrene på at det blir noe

      4. Jeg hører nå på boken “Start with Why: How great leaders inspire everyone to take action”. Den er skrevet og lest inn av Simon Sinek. Den anbefaler jeg absolutt! Det går ikke bare på ledere og selskaper, men for min egen del har det hjulpet meg med å konkretisere mine egne aktiviteter som gir meg mer motivasjon og driv til å få det til. Neste bok jeg vil høre på er “Find your Why”.

      5. Ingrid; voksen tilslutt: Start with why er en av bøkene som står på en (etterhvert) veldig lang liste av bøker jeg ønsker å lese, så nå ble den flyttet enda litt høyere på listen. Takk for tipset!

      Legg igjen en kommentar

      Obligatoriske felt er merket med *

      Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
      Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
      Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Siste innlegg