Voksenlivet for begynnere (del 5)

Trening!

I starten når jeg meldte meg inn på et treningssenter, så benyttet jeg meg av det. Så ble det mer sporadisk og til slutt så sluttet jeg helt å bruke det. Siden jeg er et helt vanlig menneske gikk det en god stund fra jeg sluttet å trene på treningssenter til jeg faktisk sa opp medlemsskapet. Med andre ord var jeg støttemedlem; jeg betalte penger, men benyttet meg ikke av det jeg betalte for. Ikke akkurat smarteste økonomibeslutningen.

Heldigvis er det mange ulike måter en kan trene på. For de som betaler, og faktisk benytter seg av treningssenteret – bra for dem!

Bevegelse er viktig for at kroppen skal holde seg i gang; dette gjelder både fysisk og psykisk. Vi mennesker henger jo sammen hele veien, så det er logisk at bevegelse er bra for alle delene våre (med mindre du har en skade, da kan det være en god ide å ta det med ro).

Hjemme har jeg en treningsmatte, noen ganger gjør jeg noen styrkeøvelser der. Utviklingen min går saktere enn sneglefart, men det går fremover – noe jeg syns er det viktigste. Nå er jeg heller ikke den som gjør mest av det. Jeg klarer for eksempel fremdeles ikke å ta push-up på tærne; det holder lenge med å gjøre forsøk på å ta dem på knærne. De gangene jeg prøver å gjøre dem på tærne faller jeg mer langsomt ned mot gulvet i alle fall, nesten kontrollert, opp igjen kommer jeg derimot fremdeles ikke. Målet er å en gang klare det også.

Ved å søke på nettet er det mange styrkeøvelser en kan finne å gjøre hjemme. Så om du er som meg og ikke føler deg mest komfortabel på et treningssenter, så er ikke en treningsmatte den største investeringen. Finn noen youtube-videoer med styrkeøvelser du kan følge hjemme, det kan anbefales.

En annen form for trening jeg er veldig glad i er å gå tur, helst i skogen. Frisk luft, bevegelse og tid til å la tankene fly mens du plutselig ser at løvet beveger seg og et ekorn kommer hoppende ut, det er godt for både kropp og sjel. Jeg er (nesten) omvendt til å tenke at alt vær kan være turvær bare en kler seg passende. Bortsett fra når det regner masse, da nekter jeg å gå tur ute!

Hvilke type trening er din favoritt?

#trening #bevegelse #helse #gåtur

1 kommentar
    1. Meld deg inn i sfj bedrtiftsidrettslag. Koster nesten ingenting og du kan trene utholdenhet, styrke, yoga mm!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg