Voksenlivet for begynnere (del 2)

Økonomi. Penger. Privatøkonomi. Personlig økonomi. Studielån. Forbrukslån. Kredittkort. Forsikringer. Budsjett. Regnskap. Boliglån. Billån. Inkasso. Purregebyr. Statens innkrevningssentral. Mislighold av lån. Ekstra nedbetaling. Nedbetalingstid. Renter. Renters rente. Nettbank. Utgifter. Inntekter. Medlemsskap. Kommunale avgifter. Avdragsfrihet. Betalingsutsettelse. Konkurs. Formue. Passiv inntekt. Lønn. Skatt. Regninger. Sparing. Aksjer. Fond. Pensjon. Trygd. Skattelettelser. Stønader. Gjeld. E-faktura. (se så mange ord jeg kan om temaet økonomi :p )

Mange av disse ordene fremkaller ulike følelser hos forskjellige personer; noen gode følelser, noen panikkaktige følelser, noe resignasjon, noe nysgjerrighet, noe glede. Dessverre er det mange som ikke kan nok om sin egen økonomi før de flytter ut hjemmefra. Noen ganger fordi de ikke har vært interessert, noen ganger fordi de ikke har ville høre på sine foreldre, og noen ganger fordi foreldrene heller ikke egentlig kan nok om økonomi. Det er veldig vanskelig å lære bort noe du ikke kan.

Når det gjelder økonomi er det mange som mener mye, men noe av det viktigste mener jeg er å ha en oversikt: hvor mye har/får du og hvor mye bruker du? Dette vil alltid være utgangspunktet. Jo lenger du venter med å få en oversikt, jo fortere kan det gå dårlig. Om du derimot har kontroll, kan du få til utrolig mye!

Siden jeg var heldig og hadde foreldre som hadde delt sin kunnskap om økonomi med meg, skulle en kanskje tro jeg hadde god kontroll på pengene når jeg flyttet hjemmefra. Til en viss grad hadde jeg det, jeg betalte alle regningene mine i tide og brukte ikke penger jeg ikke hadde (kreditt). Å ha noe sparepenger i bakhånd om det skjedde noe, det hadde jeg derimot ikke. Så den ene gangen jobben hadde klart å gjøre en feil, så lønnen min var gått til en kollega og ikke meg, måtte jeg utsette å betale husleien fordi jeg ikke hadde nok penger. Heldigvis fant jeg raskt ut av det og hadde også en hyggelig huseier som forstod situasjonen – hvis ikke kunne det gått dårlig.

Så, første bud for penger i voksenlivet – alltid ha litt penger i bakhånd i tilfelle noe skjer, da slipper du å bli superstresset når det skjer noe. Disse ekstra pengene burde være enkle å få tak i raskt, men pass på at de kun blir brukt i helt krisetilfeller. (husk at å ikke finne noe å ha på seg når du skal ut, eller den ekstra drinken på by’n – det er ikke krisetilfeller…)

Hvor mye ville du hatt i en slik krisebuffer?

#økonomi #penger #privatøkonomi #voksenlivet

2 kommentarer
    1. Første gang jeg hørte om dette (og jeg er stolt av å si at jeg kom på det helt selv om også betyr at jeg ikke hadde hørt på NOEN før når de snakket om økonomi), var to måneder. Jeg begynte vel med en måned, og når det var gjort satte jeg nytt mål med to måneder.
      Noen andre sa for å erstatte det dyreste du har. Dave Ramsey sier 3-6 måneder, enslige bør ha opp til 6, par kan ha 3. Selv har jeg 6 måneder, som er 100 000 kr, (60 000 + småsparekontoer som da vil gjøres om til nødbuffer) fordi jeg både er enslig og fordi jeg ikke har fast jobb. Oppsigelsestiden min er en måned. Nå kjenner jeg at jeg er super trygg i min situasjon, så selv om jeg får meg fast jobb så minker jeg nok ikke beløpet.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg har fast jobb, og jeg syns at selv da er 6 måneder et godt tall. På den måten er bufferen stor og god og det er godt å ikke behøve å bekymre seg for om det skulle skje noe (selv med bilen…).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg