Digitalt rot?

En god stund nå har jeg ryddet i ting jeg har, og jeg har mye ting så det tar lang tid. Frem til for noen dager siden har jeg fokusert på fysiske ting jeg har hatt; klær, bøker, sko, kjøkkenting, papirer, generelt rot… De siste dagene derimot har jeg gått løs på noe som jeg nå allerede har brukt flere dager på: den ene eposten min.

Jeg rydder i mapper og sletter mail og mapper og går gjennom mail som har ligget ulest lenge. Heldigvis er ikke dette mail som er viktig å lese, men det er utrolig hvor mange ulike nyhetsbrev jeg (tydeligvis) har meldt meg på i løpet av en del år. Så nå har jeg meldt meg av en del nyhetsbrev som jeg ikke leser uansett.

Det er også en del blogger som jeg følger; disse har jeg delt inn i to mapper – en for bokblogger og en for alle andre blogger. Målet nå blir å etterhvert komme seg gjennom alle disse mailene, så jeg får ta noen av gangen. Utfordringen ligger akkurat nå i at det hele tiden kommer mail inn hver dag. Så om jeg skal fokusere på ny mail som kommer, eller om jeg skal fokusere på å minske mengden av uleste mail som ligger der, det er jeg litt usikker på.

Lenge har jeg ikke tenkt at mailen også er et sted som kan være lurt å rydde i, men nå som jeg først startet på det skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg ikke har gjort det før. Å klare å få tømt en av mappene, så det enten bare ligger igjen mail jeg vil lese igjen ved en senere anledning eller at den faktisk er helt tom (og jeg i flere tilfeller dermed har slettet mappene), gir faktisk en god følelse selv om det ikke er noe fysisk jeg kan se i huset hele tiden.

Rot og ugjorte ting er rot og ugjort uansett om det er fysisk eller om det er digitalt. Så hvordan løse denne utfordringen?

Målet med mail blir denne uken å bruke 10-15 minutter hver dag på å holde innboksen tom, og om jeg har tid: se gjennom eldre mail. Sånn sett kan jeg nok kalle denne uken for “den digitale ryddeuken”.

Har du tenkt over at det kan være greit å rydde i ditt digitale liv som for eksempel e-post?

#mail #epost #rydding #kontroll #system #planlegging #orden

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg