Gjennomføring?

Planlegging er noe jeg trives med å gjøre. Jeg kan planlegge det meste; hvilke bøker jeg skal lese, hva jeg skal gjøre i løpet av en dag, hvilke bøker jeg vil kjøpe, hvilke håndarbeid jeg vil holde på med, når jeg vil være sosial og mye annet. Det har jeg aldri noen utfordringer med.

Det jeg derimot har en utfordring med er gjennomføringen av alt jeg planlegger. Ikke fordi jeg nødvendigvis planlegger for mye ting å gjøre; jeg planlegger jo tid for å slappe av og ta pauser også, men det er selve gjennomføringen det står på. Jeg liker å lese, jeg liker å studere, jeg liker å gå tur, jeg liker å ha et rent og ryddig hus.

Så hvorfor er det så vanskelig å gjennomføre det jeg ønsker å gjøre? Driver jeg med selv-sabotasje? Har jeg ikke egentlig lyst til å gjøre tingene jeg planlegger? (å vaske badet er et godt eksempel her – jeg kan ikke fordra å gjøre det, men det er så utrolig digg når jeg er ferdig…)

For eksempel å feste tråder når jeg strikker sokker, det er ikke akkurat favorittdelen min – strikkingen elsker jeg, men å feste tråder? vel…

En gang i blant skjer det et mirakel, og jeg har endelig festet trådene på disse sokkene (som har vært ferdigstrikket i over en måned tror jeg…). Skjønt, det var ikke planlagt… Så myke, gode og varme sokker er ferdige – men av en eller annen grunn nesten i minste laget til meg selv – selv om jeg trodde jeg strikket dem til meg selv?

Er du god til å gjennomføre ting du planlegger? (og har du noen gode tips til meg?)

#planlegging #strikking #sokker #sokkestrikking #ikkegjennomføringsevne

4 kommentarer
    1. Finner du ut av det, så gi meg et tips! Eneste jeg vet om er å ha en sjekkliste som jeg kan stryke ut ting på. Selv ting som ikke sto på, men som jeg nå har gjort. Da skriver jeg på tingen og stryker den ut med en gang. Dette gjør lista lengre, og jeg mer motivert! Men jeg gjør det bare, kanskje en gang i måneden

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg har stadig en sånn gjøremålsliste, men det skjer omtrent aldri at jeg gjør alt på en sånn liste – heller ikke halvparten av listen blir stort sett gjort… Vi er nok mange som ønsker oss tips om dette tror jeg… 🙂

    3. Hei, vi er nok litt lik tror jeg der. Så ingen råd å gi. Tror jeg har urealistiske krav til meg selv om hva jeg kan klare i løpet av ei tid, så tenker det er viktig å være i nuet og kose seg med det man gjør Tekopp, strikke, tur etc.. Må jeg gjøre noe, så blir det gjort. Selv med litt av natta til hjelp, men stortsett roer jeg ned litt. Blir tur alt, så blir tur alt. Pleier å skrive lister for å motivere meg selv, når mange ting må gjøre. Det er effektivt. Delegerer også oppgavene er hjemme med resten av familien. Om ikke alt blir gjort så grundig, blir det iallefall gjort..

    4. fjellgeitbundingen: Elsker lister! Så de lager jeg mange av.
      Absolutt viktig å nyte livet og gjøre ting en liker (så nå har jeg startet å strikke på nok et par sokker….).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg