Handleliste

Helt siden jeg flyttet hjemmefra har jeg skrevet handleliste før jeg går på butikken. I min verden var det barnelærdom.

Huset til mine foreldre har kjeller, og der var det alltid ting som stod. Veldig praktisk når det plutselig var tomt for spaghette mens en lagde middag, det var alltid mer i kjelleren. Stort sett i alle fall. Vi er mennesker og det hendte at det glapp. Regelen var nemlig at om en hentet det siste av noe fra kjelleren måtte en skrive det opp på handlelista som hang på kjøkkenet.

Ulempen med huset jeg bor i nå; jeg har ikke kjeller. Jeg har en liten bod hvor også fryseskapet mitt står, men det er lite lagringsplass der. For en som meg som er vant til mye lagringsplass hender det at det glipper noen ganger. Derfor var jeg plutselig nesten tom for ris når jeg skulle lage middag. Fryktelig frustrerende, men heldigvis var det mer enn bare ris som var middagen (det var også kylling og grønnsaker, så middagen ble bra den).

Jeg er også for gjenbruk av ting, så en lapp kan brukes flere ganger. Det er fordi min handleliste aldri fyller hele lappen – jeg skal tross alt få det med meg hjem. Ofte går jeg tur med en tom sekk, og så går jeg innom matbutikken på vei hjem. Helt genialt, bortsett fra de gangene jeg har glemt handlelista – det er nemlig noe som har skjedd flere ganger. Likevel går det stort sett greit, jeg vet jo hva jeg har i hus og hva jeg trenger. Om jeg kan velge, så foretrekker jeg å ha med meg handlelista, da slipper jeg å plutselig ha fire tuber med tannkrem i skapet på badet fordi jeg trodde jeg var i ferd med å gå tom og trodde det stod på lista.

Å glemme handlelista er en ting, den ene gangen glemte jeg lommeboka hjemme – det ble litt krise når jeg kom til butikken for å si det sånn. Heldigvis fant jeg ut av det før jeg fant fram det jeg ville kjøpe. Jeg hadde pantet flaskene jeg hadde med meg, og skulle legge vekk pantelappen og finne frem handlelista (som jeg visste jeg hadde lagt i lommeboka), men siden lommeboka tydeligvis ikke var med ble det ikke noe handling den dagen. Flaks for meg at jeg ikke har så lang vei til butikken.

Handleliste er for meg en genial ting (når den blir med i butikken). Der har jeg skrevet ned hva jeg trenger så jeg så lenge jeg kjøper bare det som står der er alt bra. Likevel er det noen ganger vanskelig å følge lista, spesielt om jeg er litt småsulten når jeg er på butikken. Da er det ekstra viktig å følge lista og ikke engang se på noe annet om er i butikken, ikke engang salg. Det er så fort gjort å bli fristet til å kjøpe mer og andre ting enn det som er planen før en går inn på butikken.

Hver gang jeg har vært i butikken og handlet med handleliste og kun kjøpt det jeg har planlagt, har jeg litt lyst til å gjøre en liten seierdans. (jeg gjør ikke det) Følelsen av å følge lista til punkt og prikke og bare kjøpe det jeg skal, det gjør at jeg føler meg flink, står litt rettere og er stolt av meg selv. Jeg liker den følelsen, men det er veldig lett å kjøpe litt ekstra (noe jeg ofte gjør – kanskje det er derfor det er så digg hver gang jeg klarer å følge lista?).

Pleier du å planlegge handleturene dine på matbutikken?

#økonomi #penger #privatøkonomi #mat

6 kommentarer
    1. Jeg er avhengig av den lappen, den håndskrevne lappen. Prøvd å digitalisere den, fungerte dårlig for meg. Jeg MÅ bruke den. blir fattig uten hehe

    2. Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å bruke handleliste.
      Akkurat nå er jeg ganske tom i skapene, men jeg har ikke tid til å gå i butikken denne uken, kanskje i kveld når jeg tenker meg om. Så jeg har levd på rester av møtemat jeg fikk med meg hjem (Vegetar Vårrull), og spagetti og pesto. Jeg vet å leve sunt! ;-p HAHA

    3. Ingrid; voksen tilslutt: Restemat kan være gull verdt mange ganger!
      For meg henger planlegging og handleliste sammen; spesielt middags-planlegging… 🙂

    4. Handleliste på mobilen så klart! Delt med husbond. Så begge er orientert til enhver tid 😀. Papirlapp? Glem det 😉. Sier en som er dobbelt så gammel som deg 🙃

    5. Kirsti: Alder ingen hindring :p
      Jeg har testet på mobilen opptil flere ganger, men vender alltid tilbake til papirlappen min – det krever innsats for å endre vaner… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg