Budsjettendring

Jeg bruker excel til å holde kontroll på regnskapet mitt. Lenge har jeg hatt et fast budsjett; det står først og gjelder hele tiden, uansett hvilken tid på året det er. Det har jeg gjort fordi på den måten ville jeg være sikker på at jeg alltid hadde nok penger på regningskontoen til å betale alle regningen og slapp og få panikk når for eksempel årsavgiften kom. På en måte var det veldig enkelt; ta alle regningen som kom en gang i året og del på tolv; sett inn summen på regningskontoen hver måned – på den måten ville alt være dekket uansett.

Omtrent en gang i uka i flere år har jeg satt meg ned med alle kvitteringene for kjøp jeg har gjort og ført dem inn i regnskapet mitt. På den måten har jeg holdt oversikt over hvor mye jeg har brukt i hver kategori. Noen ganger har det gitt meg dårlig samvittighet fordi jeg har brukt mer i en kategori enn hva årsbudsjettet mitt skulle tilsi. Det jeg ikke har tenkt så nøye over før nå i det siste er jo at alle måneder er ulike. Merkelig er det ikke? Når en først begynner å tenke over ting litt mer nøye og fokusere mer på hva en gjør oppdager en ting som kan endres til det bedre eller i det minste gjøres på en annen måte som kanskje kan være mer logisk.

Lønnen min kommer inn på konto ca den 15. i hver måned, men regnskapet mitt går månedsvis… Derfor tester jeg nå ut en ny variant. Denne varianten skal gå fra lønning til lønning, og ta utgiftene som de kommer – strømregningene er for eksempel høyere om vinteren enn om sommeren. En annen ting jeg vil fokusere mer på er å ha en plass i budsjettet til alle pengene; sånn at jeg vet hvor alt skal. Med andre ord vil jeg gjøre et forsøk på å jobbe fram et 0-basert-budsjett. For meg vil det bety at inntekt minus alle utgifter og sparing skal gå i null. Det kan virke rart å regne sparing for en utgift, men det regner jeg jo som penger jeg ikke skal bruke. På en måte er ikke nedbetaling av huslån en utgift; kan jeg regne det som forflytning av verdier? Likevel, de pengene forsvinner jo fra brukskontoen min, så jeg har tenkt å regne dem som en utgift i systemet mitt.

Selv om nettbanken kan gi meg en oversikt over datoene for når alle regninger går ut, er det noe annet å se dem skrevet ned på papir (i alle fall er det det for meg). Jeg har også lyst å ha en oversikt over hvor mye jeg faktisk betaler ekstra på lånet hver måned, da ser jeg lettere hvor “flink” jeg er.

Når jeg ser på regnskapene mine nå og ser en plutselig stor sum på en av postene – så aner jeg ikke hva det er. Så mitt nye system i notatboka skal også ha et sted hvor jeg skriver inn om det er ekstraordinære hendelser som gjør at noen av posten plutselig ble større enn vanlig – tannlege er et godt eksempel her. Jeg var nemlig hos tannlegen her om dagen (null hull!), og det var ikke akkurat billig (kr 1.250!). En annen tannlege ville kanskje vært noe billigere, men jeg har funnet en god tannlege som tar hensyn til tannlegeskrekken min – det er verdt å betale for syns jeg.

#penger #økonomi #budsjett #regnskap #tannlege #tannlegeskrekk

7 kommentarer
    1. Keep on going, det beste er å finne noe som fungerer og at man overrelver. Får man da i tillegg spart opp har man virkelig klart det 🙂 Heier på deg 🙂

    2. Absolutt! Kjempe bra at du deler dine tips. Alle har ulike måter å tenke på, og dermed vil også ulike metoder fungere for hver enkelt. Det viktigste er jo at du holder deg motivert!
      Ha en fin kveld!

    3. Ingrid; voksen tilslutt: Motivasjon er gull verdt (og en dyd av nødvendighet ofte).

      Jeg er en av dem som tenker bedre når jeg skriver ned noe, så på denne måten får jeg både delt tips og ting jeg gjør samtidig som jeg tenker gjennom hva jeg egentlig gjør. Har gitt meg selv noen aha-opplevelser noen ganger med det.

    4. Hei, ja her hos deg var det masse om økonomi. Kult. Jeg er økonomisk, og hos oss går det fint rundt. Som ung hadde jeg budsjett, og jeg brukte mye mindre penger. Matbudsjettet kunne styres, samt telefon etc. Alt var mer forutsigbart. I dag med familie, hus, strøm, kommunale, eiendomsskatt etc er nok flere utgifter flytende og vanskelig å forutsi. Ting stiger, og gjerne fortere enn lønn, men så lenge man er rimelig fornuftig så går ting rundt. Vi sparer penger til ferie og vedlikehold. Vi går i blant på kino, konsert, cafe o.l. Tenker da det holder liv i samfunnet rundt oss, men er jo slike utgifter man kan kutte på. Fint, men ikke livsnødvendig. På klesfronten bruker vi kun det vi trenger. Gaver må man bruke det man har råd til. Her kan man også spare penger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg