Studievalg

Å velge hva en skal studere; å velge hva en ønsker å jobbe med resten av livet – føles som et umulig valg etter min mening. Det er jo så mye interessant å velge mellom.

I disse tider er det mange som starter på nye studier; mange av dem har valgt riktig, andre tror de har valgt riktig, mens andre igjen innser fort at det ikke var det de egentlig ønsket og avslutter for å finne noe annet. Så har du også enkelte som finner noe å studerer fordi – vel – studere er noe alle gjør er det ikke?

Da jeg var ferdig på videregående var jeg lei skolen og ante ikke hva jeg ville. (egentlig var jeg lei skolen på ungdomsskolen – men videregående er en greie “alle” gjør, så da gjorde jeg også det…) Jeg hadde valgt “smart” på videregående fordi jeg hadde valgt allmennfag, da hadde jeg mulighetene åpne for videre studier når og om jeg ønsket det. Det jeg ikke tenkte helt gjennom var jo at for å kunne studere er det også en fordel med gode karakterer – ikke alt er like lett å komme inn på.

Mine studievalg har resultert i diverse; jeg har et årsstudium som advokatsekretær, en bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap, et årsstudium i spansk og holder for øyeblikket på med et årsstudium i bedriftsøkonomi. Fellestrekket mellom disse: kunnskap og informasjon. Jeg må også kunne formulere meg i alle studiene. Bortsett fra det er jeg usikker på hva fellestrekkene er.

Studiene har alle gitt meg ulike kunnskap: advokatsekretær beviste at jeg likte juss og det å kunne skrive raskt; bachelorgraden at jeg liker å jobbe i bibliotek, men ikke alt på studiene var like interessant; spansk bekreftet at jeg liker språk, men også at jeg kan fullføre noe som kan virke helt umulig i starten (alle andre som fullførte hadde hatt spansk på skolen før; jeg hadde aldri hatt spansk før, men klarte likevel å fullføre og bestå); bedriftsøkonomien gir meg fornyet interesse og kunnskap om økonomi og inspirerer meg.

Uansett hva en velger å studere er det heldigvis mulighet for å endre syn på ting, og endre studium. Før studerte folk gjerne en ting og jobbet så med det samme resten av livet. Nå er det mange som stadig vekk driver med videreutdanning, de bytter jobb og arbeidsfelt. Det gjør at en har kunnskap om flere ulike områder, og jeg tror det gjør oss mer tilpasset til flere ulike jobber.

Etter at jeg begynte å studere bedriftsøkonomi har jeg stadig fått spørsmål om jeg skal bytte jobb og begynne i et helt nytt felt. Svaret mitt; det vet jeg ikke. Jeg er fascinert av økonomi og alt det brukes til; jeg kan gjerne ha en jobb hvor jeg hjelper folk som sliter med økonomien sin i å rydde opp i den og komme seg på rett spor. Jeg vil også gjerne ha en jobb hvor jeg kan snakke om og anbefale bøker; det være seg skjønnlitteratur eller faglitteratur (helst en miks). Foreløpig har jeg ikke funnet noen jobber som kombinerer disse to tingene. Det kan være at et av ønskene må vike og heller skje på privaten, enn i jobbsammenheng.

Det å finne ut av hva en ønsker å gjøre, spesielt resten av livet, er et vanskelig valg. Det er lov å ombestemme seg. Det er lov å gjøre det samme hele livet. Det er lov å bruke lang tid på å finne ut av hva en vil. Heldigvis.

#studier #studentliv #usikkerhet #fremtiden #planer #bibliotekar #økonomi #jobb #arbeid #arbeidsliv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg