Tiårsjubileum

Plutselig innså jeg at i år er det ti år siden jeg startet å studere på bachelor-graden min (biblioteket- og informasjonsvitenskap). Det føles mye kortere!

Det å være student er nok noe jeg kommer til å fortsette å være resten av livet. Jeg elsker å lære nye ting, og jeg har også endret meg en del de siste ti årene. Forandringen har foregått i det stille, så stille at jeg ikke helt har lagt merke til det selv en gang. Mens andre ganger slår det meg plutselig at jeg føler jeg har forandret meg masse.

Når jeg startet på bachelor-graden var hovedpoenget mitt å få utdannelsen så jeg kunne jobbe som bibliotekar på et folkebibliotek. Jeg var ikke så veldig opptatt av karakterene bare jeg bestod. Jeg gjorde oppgaver og tok eksamen, og leste noen ganger litt pensum. Nok en gang er jeg student, om enn et annet fagområde enn det jeg har tiårsjubileum for i år, men jeg er mer ambisiøs denne gangen. Jeg ønsker meg, og jobber for, gode karakterer.

Å flytte inn til Oslo alene føltes veldig skummelt. Jeg følte meg liten og alene. Heldigvis bodde jeg i en studentbolig hvor jeg delte kjøkken med seks andre personer; første året kunne ikke vært bedre, andre året kunne ikke vært værre. Tredje året flyttet jeg til en annen studentbolig hvor jeg hadde et lite kjøkken for meg selv.

Jeg lærte en del om meg selv når jeg flyttet til Oslo, men jeg føler at jeg har lært mer de siste tre årene enn det jeg gjorde de tre årene i Oslo. Om den følelsen er riktig, det vet jeg ikke. Likevel; jeg hadde godt av å flytte vekk hjemmefra og måtte stå på egne ben på en ny måte.

I løpet av studiene lærte jeg en del, men jeg føler at jeg har lært så utrolig mye mer når jeg begynte å jobbe. Jeg er en av dem som lærer best når jeg kan utføre en oppgave. Dermed var jeg veldig fornøyd med at jeg under studiene i Oslo fikk jobbe på biblioteket; det gjorde at jeg fikk praktisert en del av det jeg lærte. Det er riktignok en ting jeg syns var utfordrende som student for ti år siden, som jeg også syns er utfordrende i dag – å lese pensum. Det er noe jeg fremdeles jobber med å bli bedre på. Heldigvis er det godt å vite at det er forbedringsmuligheter; jeg kan få til det meste bare jeg bestemmer meg for det. Det en en ting som ikke har endret seg – og jeg håper det aldri gjør det heller.

Har du noe som ikke har endret seg siden studietiden din, og som du er glad for at fremdeles er det samme?

#student #studentliv #studier

4 kommentarer
    1. Fikk du plutselig et minne på Facebook som gjorde at du kom på at det er 10 år siden? ;-p
      Jeg er ikke interessert i å studere igjen, men skulle jeg gjøre det ville det nok være mye enklere, fordi jeg ville hatt et klart mål med studie. Det hadde jeg ikke da jeg var student. Jeg valgte studieretning basert på hva som hørtes interessant ut, ikke hvilken jobb jeg kunne tenke meg å jobbe med. Det er først nå i det siste året jeg egentlig har innsett hva jeg har lyst til å jobbe med. Skulle jeg ønske å studere igjen, ville jeg nok dermed vært mye mer motivert.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Det var ikke Facebook som gjorde utslaget; det var en forelesningsstream jeg satt og så på av alle ting.

      Blir nysgjerrig jeg nå; hvilken studieretning valgte du, og hva ville du studert nå om du kunne valgt igjen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg