Penger spart er penger tjent

På Netflix er det en dokumentar som heter “Spart er tjent” som jeg nettopp har sett. Der følger de noen som har tatt det ganske langt etter min mening. En del av meg tenker at det blir litt for mye av det gode, mens resten av meg forstår hvorfor noen av dem gjør det de gjør. Spesielt damen med kuponger – hun sparer mengder penger. På den annen side kjøper hun også ting hun ikke bruker eller har bruk for.

Her i landet kan jeg ikke si at jeg har vært borti så mange av den typen kuponger. Jeg har Meny-appen på telefonen og der får jeg noen kuponger en gang i blant med generelt 20% avslag på det de har valgt ut. Ofte er det ikke ting jeg bruker, så da bruker jeg heller ikke kupongene. Hadde jeg hatt mulighet for flere kuponger ville jeg nok brukt det noe, men jeg hadde passet på å bare kjøpe ting jeg brukte uansett.

For det er en ting jeg ikke forstår, men som jeg helt sikkert har gjort flere ganger uten å egentlig tenke over det før senere. Å kjøpe ting som er på salg fordi det er på salg; da sparer en jo penger. Spørsmålet blir jo da: er det virkelig å spare penger å kjøpe ting på salg når du vanligvis ikke ville kjøpt det? Det fikk meg til å tenke på ordtaket i overskriften. For meg blir det å bruke unødvendige penger når jeg i utgangspunktet ikke ville kjøpt det; om jeg bare kjøper det fordi det er på salg.

Om det for eksempel er matvarer jeg ikke har smakt før, men som jeg er noe nysgjerrig på, da er det supert med litt avslag (tenk om jeg ikke liker det?). På den annen side; om jeg ikke hadde fått avslag på det ville jeg mest sannsynlig ikke kjøpt det.

Så penger spart er ikke nødvendigvis penger tjent. Penger ikke brukt er penger spart. Penger tjent vel, det er en helt egen greie tenker jeg. Penger tjent er for meg penger jeg har jobbet for; enten ved å jobbe på min arbeidsplass og få lønn, eller ved å få solgt noen håndarbeider jeg har laget (det siste skjer veldig sjeldent – så det er ekstra hyggelig de gangene det skjer).

Hvordan tenker du i forhold til utsagnet: Penger spart er penger tjent?

#penger #økonomi #sparing #planlegging

4 kommentarer
    1. Det er ikke nødvendigvis spart, med mindre man faktisk sparer det. Jeg prøvde dette en periode, (før jeg fant ut at jeg måtte betale for det) at hver gang jeg sparte penger sendte jeg en melding til banken om å flytte det jeg sparte over til sparekonto. Så når jeg kjøpte noe på salg, og jeg for eksempel fikk 100 kr i rabatt, flyttet jeg de 100 kr til sparekonto.
      Jeg måtte sende sms med en gang, hvis ikke glemte jeg det. Uheldigvis koster det å sende sms-en, så jeg droppet det.
      Poenget er at man uansett sparer ikke pengene, med mindre man er bevist på de kronene man sparer. Dersom man snur seg rundt å kjøper noe godis(min svakhet), blader eller andre unødvendige ting, så er ikke pengene spart. Jeg kan absolutt bli bedre på dette!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Så utrolig innlysende og logisk! Hvorfor har jeg ikke innsett det før? Når jeg handler på butikken og bruker kuponger, eller handler på salg, så bruker jeg jo bare mindre penger – jeg sparer ikke penger. Hjernen min har ikke klart å vri det dit før du skrev det nå…
      Tusen takk for at du vred hjernen min på et litt mer riktig spor!
      (er ikke godis en svakhet for de fleste av oss?)

    3. Innlegget fikk meg til å tenke på mikrosparing. Hvor banken automatisk f.eks runder opp det en handler for til nærmeste hundrelapp og overfører differansen til en sparekonto. For meg føles det ulogisk å handle for å spare på denne måten. Men for de som alltid vil bruke opp alt de har på konto er det kanskje lurt.
      Med Ingrid sin tilnærming blir det vel sånn at penger ikke brukt ikke nødvendigvis er penger spart, men gir større mulighet for å spare?

    4. Sam: Jeg kjenner noen som er dårlige på å spare, så for dem er nok den typen mikrosparing fra banken som du nevner, en god ide. For min egen del ville jeg syns det var vanskelig å holde oversikt (føles ikke godt for kontrollfreaken :p)
      Ja, det gir større mulighet for å spare, så der er utfordringen å faktisk spare de pengene som ikke brukes. Absolutt et godt poeng (som jeg ikke hadde helt innsett før…)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg