Sparegrisen min

Jeg husker ikke lenger hvor jeg fikk sparegrisen min fra, men jeg har hatt den lenge. Egentlig har jeg hatt sparegris hele livet, men den jeg hadde når jeg var liten gikk i stykker. Den var liten og grønn og jeg fikk den fra banken. Vi måtte i banken for å tømme den fordi den hadde en lås under; og banken hadde nøkkelen. Så jeg tror det er trygt å si at jeg har vært en sparegris hele livet.

Dagens sparegris er større, og det er en gris – er den ikke søt?

Når jeg flyttet inn i huset mitt for over fire år siden, var innholdet nok til å betale for en halv ny seng!

Pengene jeg putter i sparegrisen er hovedsakelig pantepenger fra når jeg panter flasker, så det sier seg selv at det går sakte. Om jeg selger håndarbeider, går det jeg tjener i grisen (det garnet kostet går tilbake i lommeboka for å dekke inn for garnet). Om jeg får pengegaver (bursdag og jul), går det også i grisen.

For øyeblikket aner jeg ikke hvor mye det er i grisen, men det begynner å bli noen kronestykker. Dermed er jeg nå i det heldige dilemmaet at jeg lurer på hva jeg skal bruke grise-pengene mine til. En kan kanskje si at det kommer ann på hvor mye penger det er der, men det har jeg ikke lyst til. Jeg vil finne ut av hva jeg ønsker ut av disse pengene, for så å finne ut av om det er nok.

Så har du noen forslag til hva jeg skal bruke grise-pengene mine til?

Meningen er at de pengene skal brukes til noe gøy, men jeg har funnet ut at jeg er bedre på å finne fornuftige ting å bruke penger på enn totalt ufornuftige ting. Bøker, garn og notatbøker er for øyeblikket ikke et alternativ fordi jeg har så mye/mange av det at jeg virkelig ikke har behov for (eller plass til) noe mer. Forslag tas imot med takk!

#sparing #penger #økonomi #sparegris #barndom

2 kommentarer
    1. Jeg vet ikke om dette gjelder deg, men jeg vet at jeg har brukt litt for liten tid med vennene mine nå i sommer. Men hva med å invitere alle sammen på middag hos deg? Gjør litt stas på det, med drikke og alt, så blir det en kjempe kveld!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Stadig litt dårlig på vennetid jeg også, så den ideen likte jeg veldig godt!! Da blir det bare å finne en passende dato og velge hva menyen skal være :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg