Bruk mindre, spar mer

Det dukket plutselig opp en morsom forespørsel i innboksen min; og jeg liker jo utfordringer så jeg måtte jo være med. Det var Ingrid fra voksentilslutt som spurte om jeg ville være med (bloggen hennes her).

Jeg er generelt glad i temaet økonomi og penger og sparing (og ønsker å lære mer om investering) og vaner, så spørsmålene er helt i min bane. Svarene var ikke like lette å gi på alle spørsmålene, men de kommer her:

1. Hva er den viktigste, sparsomme tingen du gjøre hver dag for å spare penger?

Jeg slår automatisk av lys i rom jeg ikke bruker og drar ut alle kontakter som ikke trenger å stå i for apparater som har stand-by-modus (mikro, vannkoker, ladere o.l.). Dessuten passer jeg på å aldri bruke penger hver dag.

2. Hva er din beste tips/strategi for å spare penger på husholdningskostnader?

Jeg har veldig lyst til å svare så enkelt som: bruk hodet!, men det kan kanskje virke litt som om jeg snakker ned til folk og jeg vil jo ikke virke frekk. Dessuten er det dessverre ikke sånn at alle har blir lært opp til gode økonomirutiner. (det er vanskelig for foreldrene å lære noe til barna sine om de ikke kan det selv; privatøkonomi burde være et fag på skolen sånn at alle har en bedre forutsetning for å være bedre på dette hele livet gjennom) Sammenlign priser der du har mulighet; spar strøm, vask fulle maskiner (ikke halvfulle). (burde sikkert også innrømme at jeg er litt usikker på hva som legges i begrepet husholdningskostnader…)

3. Hva er ditt beste tips til å spare penger på mat og husholdningsprodukter?

Sånn ellers vil jeg si husk å se på prisene; ikke den prisen med størst skrift, men den prisen med den lille skriften (ofte kilopris eller lignende). Kjøp ting du bruker (opp), ikke kjøp noe bare fordi det er på salg. Slutt å handle på de dyreste matbutikkene, bortsett fra når de er de som har det du ønsker; benytt de butikkene heller når du skal ha noe ekstra og kose deg med. (burde ta mitt eget råd her; før brukte jeg å handle på Rema1000, men Meny er nærmere – og det merkes på lommeboka…)

Jeg lager liste for hver uke hva jeg skal ha til middag hele kommende uken og lager handleliste ut fra det. Det gjør at jeg får variasjon i kostholdet, og at jeg slipper å spise det samme en uke i strekk. De siste ukene har jeg dessuten gitt meg selv en ny utfordring: lage større porsjoner av middagene og fryse dem ned. På den måten er jeg sikker på at alt blir spist opp, og at jeg ikke har smårester som jeg kaster. Jeg kastet lenge for mye mat etter min mening – det blir jo faktisk å kaste penger rett i søpla… Så nå har jeg fokusert på å minske matavfall, noe som igjen sparer både miljøet og mine penger.

4. Hva er ditt beste tips til å spare på klær? 

Rydd i klesskapet – du finner mest sannsynlig ting du hadde glemt at du hadde. Da føles plutselig klærne som nye. Når du er og handler, tenk over om du faktisk trenger det du ser på/prøver, eller har du noe lignende i skapet hjemme du kan bruke? Ha basisplagg du kan mikse med det meste; og ha noen andre plagg du kan bytte ut oftere om du ønsker. På den måten trenger du ikke bytte ut hele garderoben til stadighet. Selv har jeg et ganske fullt klesskap, så lurer på om jeg skal ha et prøveprosjekt med meg selv: om noen nye plagg skal inn i skapet, må noe annet ut. Flaks for meg liker jeg klærne jeg har, så har ikke lyst til å kvitte meg med dem – da blir det heller ingen nye klær.

5. Hva er din beste strategi for å holde deg unna gjeld, eller betale ned gjelden?

Jeg har studielån og huslån. Huslånet er på en måte delt litt i to; størstedelen til banken og en liten del til mine foreldre. Studielånet betaler jeg etter oppsatt plan fra lånekassen og det samme med huslånet. Jeg betaler også fast ekstra hver måned på huslånet. Om jeg føler at jeg har nok penger en måned deler jeg summen i to og setter halvparten som enda ekstra nedbetaling til lån, og den andre halvparten til sparing.

Annen gjeld enn studielån og huslån skal jeg ikke ha. Det er noe jeg bestemte meg for for lenge siden og det står jeg ved. Billån vil jeg for eksempel ikke ha fordi verdien på en bil forsvinner fortere enn et eventuelt billån sannsynligvis vil.

6. Vennligst del en ting du gjør for å spare penger som folk ikke vet om?

Hm, vel, når jeg panter flasker tar jeg ut panten i penger. Har jeg to store flasker som kan pantes, panter jeg en av gangen – da får jeg totalt utbetalt kr 6 og ikke kr 5 (2,5 + 2,5). Jeg føler at det kan virke litt smålig, og det blir ikke de største summene, men det heter jo at “alle monner drar”.

Om jeg kan bli medlem eller benytte meg av bonusordninger gjør jeg det. Mine nye klesskap er for eksempel kjøpt på IKEA; jeg ble medlem i IKEA Family og de hadde spesialtilbud for medlemmer på akkurat de skapene jeg skulle ha en liten periode – kjempeflaks for meg. (ja, jeg meldte meg inn for å få rabatten).

Jeg har også begynt å betale for bensin med kredittkort, det gir meg 3% avslag på prisen hver gang. Det blir ikke de store summene, men siden jeg alltid betaler regningen før rentene begynner å løpe sparer jeg noen kroner der også.

7. Hvor viktig er det for deg å spare penger?

Veldig viktig. Jeg liker tryggheten med å ha en økonomi som gjør at om noe går i stykker, så kan jeg erstatte det uten å bekymre meg over det. Den siste tiden har jeg også fokusert mer på, og lært mer om økonomisk frihet. Et tema som opptar meg fordi det er snakk om å kunne leve uten å bekymre seg for økonomien; å kunne ha en økonomi som gjør at en kan velge livet mer fritt. Jeg har også så vidt startet å spare i fond, det er små beløp, men siden jeg tenker at de skal bli der til pensjonsalderen blir resultatet mer enn ikke noe.

Dette ble mange tanker i en post, og den ble dermed lang. Om du faktisk har lest hele er jeg imponert! (skriv “økonomisk frihet” i kommentarfeltet om du leste alt)

Selv leser jeg og følger flere amerikanske blogger og youtubere som fokuserer på temaet økonomisk frihet, men jeg skulle ønske jeg visste om flere som så temaet fra et norsk standpunkt (tips tas imot med stor takk!).

Spørsmålene fikk meg til å tenke; om de får deg til å tenke – skriv gjerne et innlegg med svarene dine (og legg gjerne igjen en link i kommentarfeltet så jeg får lest dine svar også).

#sparsom #økonomi #vaner #tag #spare #klær #gjeld #lån

6 kommentarer
    1. Økonomisk Frihet!! Hurra! Så mange gode tips! Takk for at du ville være med! Jeg så på Forbrukerinspektørene eller noe slikt om at man kunne pante en og en flaske, men da må du jo gå inn å hente ut pengene en og en gang, eller fordeler du heller panten din, slik at du panter noe hver gang du går til butikken?
      Merkelig nok så var den største tingen, enkleste men mest ‘mindblowing’ at du passer på å ikke bruker penger hver dag. Wow! Utrolig enkelt, og vanskelig samtidig! Jeg har 50 kr dagen, og bruker jeg ikke alt så går det til neste dag. Eneste dagene jeg ikke bruker penger er som regel søndagen når jeg holder meg hjemme…. 😛 Men det kan bli mitt nye mål. Snart. Skal bare på butikken en tur. ;-p
      Igjen, takk for at du ble med, andre er velkommen! og ha en strålende dag!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Det var gøy å svare på spørsmålene fordi de fikk meg til å tenke.
      Når det gjelder flaskene så panter jeg bare en stor flaske av gangen når jeg er på butikken, de små panter jeg alle av gangen. Om jeg hadde hatt masse å pante hver gang tror jeg nok ikke at jeg hadde gjort det, men siden jeg bor alene og aldri har masse panteflasker, fungerer det fint for meg.
      For meg så fungerer det å ha dager hvor jeg ikke bruker noen penger. Å ha et fast beløp hver dag er et veldig godt tips for de som liker å bruke penger; da kan en bruke penger uten å ta helt av. Blir litt som å ta et par små biter sjokolade hver dag i stedefor å spise en hel sjokolade hver dag. Du kan jo ha et mål om at en dag i uken skal du ikke bruke noe penger 🙂

    3. Mange gode tips! Jeg også prøver å unngå å bruke penger hver dag. Å ha den tommelfingerregelen i bakhodet er en god hjelp når en får lyst til å kjøpe noe.
      Hvilke blogger om økonomisk frihet liker du best av de du leser?

    4. Sam: Av de jeg ser innom hver uke er favorittene: Formuebygging, Aksjebloggen, Pengeblogg, Pengebingen og Finansnerden. En ny favoritt som jeg oppdaget her om dagen er hun som tag’et meg til å svare på disse spørsmålene; Ingrid fra Voksen tilslutt.
      Har du noen favoritter når det gjelder økonomiblogger (eventuelt youtubere) – spesielt på norsk?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg