Vil du tape? eller vil du vinne?

Det er mange hindringer i livet, men det er også viktig å huske på alle mulighetene som finnes. For de fleste ting er det slik at det en fokuserer på, det øker.

Fokuserer du på alle tingene du har, har du ofte en tendens til å få flere ting. Fokuserer du på hvor bra livet er, er det det du legger merke til. Fokuserer du på alle hindringene som gjør at livet ditt ikke er som du ønsker, ser du bare fler og fler hindringer. Fokuserer du på alle mulighetene som finnes, ja da blir det også lettere å finne flere muligheter.

Nå er ikke dette gjeldene for alle områder i livet, men for meg har det blitt en ting jeg tenker på. Om du er sammen med noe som klager over noe, er det veldig lett å bidra til klagingen med sine egne ting. Noe som ofte kan gi en dårlig stemning.

Derfor blir det viktig å fokusere på de gode tingene, på ønsker og på muligheter. Det er ikke alltid så enkelt. Før så jeg oftest positivt på det meste, men et eller annet sted på veien var det skifte som gjorde at jeg nå ofte klager på ting og ser negativt på ting. Det i seg selv er slitsomt. Jeg har heller ikke lyst til å være en person som trekker ned stemningen ved å fokusere på kjipe ting. Jeg vil se mulighetene og være en positiv person.

Du kan tro du kan, og du kan tro du ikke kan – i begge tilfeller har du rett.

Hvor jeg har sitatet ovenfor fra vet jeg ikke, men jeg tror det er mye sannhet i det. Det er viktig å tro på seg selv, og at en kan klare ting. Suksesshistoriene kommer ikke fra de som feiler og ikke gjør noe mer etter det. Suksesshistorier blir fortalt om de som feiler gang på gang, men aldri gir opp og dermed klarer det fordi de ser mulighetene og klarer å gjøre noe ut av dem som gjør dem til en suksess.

Er det er noe du har hatt lyst til å gjøre, men du er ikke sikker på om du kan klare det? Ikke vent til du har absolutt all informasjon, for det kommer du aldri til å ha. Forbered deg så godt du kan, og så prøver du. Om du feiler, ja, da vet du til neste gang at det ikke var måten å gjøre det på. Du har lært noe som du kan ta med deg videre til neste gang du prøver. Hva du enn gjør, ikke la en feil stoppe deg!

Ikke se på ting som stopper deg som hindringer, se på de som muligheter til å lære noe nytt og utvikle deg. Du kommer til å lære deg å bli kreativ og tenke utenfor boksen, noe som i mange tilfeller kan være uvurderlige kvaliteter på mange områder i livet. Hva er det verste som kan skje? At du må prøve flere ganger? Det er noe de fleste må når det gjelder de fleste ting, så det kan umulig være så farlig.

Husk: om du gir deg helt, så har du tapt. Du vil vel ikke tape?

2 kommentarer
    1. Kjempe godt poeng!
      Jeg har merket meg hvordan baksnakking og sladder sprer misnøye og negativitet. Ikke fordi folk blir negativ til den som baksnakker (som regel) men fordi de begynner å legge merke til det den som baksnakker noen legger merke til. Dessverre har jeg selv gjort dette. En dag kommenterte en kollega om noe jeg hadde irritert meg over om en tredje part, og jeg var så lettet over at noen andre også var irritert. Så jeg gikk hjem og fortalte familien min om denne personen som irriterte meg over, og hvor urimelig denne individet var. Så fortalte jeg vennene mine og til slutt noen jeg tidligere jobbet med. Plutselig innså jeg at jeg hadde irritert meg over denne personen i stillhet i 6 måneder, men med en gang noen andre var enig i meg, klart jeg å spre informasjonen til 10 andre personer! Uakseptabelt! Jeg skjems og håper jeg i fremtiden alltid vil huske den dårlige følelsen jeg satt med etter dette skjedde. Det eneste lysglimtet i dette er at jeg i hvert fall ikke sa noe til noen andre kollegaer.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Min første tanke om din historie er at vi er da mennesker; men det er jo egentlig bare en dårlig unnskyldning. Jeg har gjort det samme som deg, men jeg prøver å bli bedre (men det er fryktelig vanskelig noen ganger). De færreste ting (om noen?) blir bedre av å klage over det; så målet mitt for tiden er å klage så lite som mulig. Kanskje lage en utfordring av det..?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg