Hvor mye er du verdt?

Jeg tenker ikke på hvor mye du føler du er verdt som person, men økonomisk. Hvordan er økonomien din? Hva er verdien din når det gjelder din personlige økonomi?

Økonomi er et område som har fascinert meg lenge, og som jeg nå den siste tiden har begynt å sette meg inn i. Det er så utrolig mye jeg ikke vet.

Boken som har inspirert meg de siste ukene er Secrets of the millionaire mind *(affiliatelink) av T. Harv Eker. Jeg hørte først på boken på lydbok via Storytel og likte den så godt at jeg bestemte meg for å kjøpe den.
Den har mange ulike tips og triks, noen jeg liker, andre jeg ikke helt klarer å se fordelene med. (Kan ikke være enig i alt heller.)

I boken blir det satt opp veldig generelle tankesett, som for eksempel: Rike mennesker fokuserer på muligheter; fattige mennesker fokuserer på hindringer. Boken er hovedsakelig rettet mot tenking om økonomi, men om noen leser eksempelet over på samme måte som meg ser en at det kan brukes på livet generelt. Ofte er det bedre for både en selv og de rundt om en klarer å fokuserer på muligheter fremfor hindringer.

Et annet eksempel fra boken er at rike mennesker fokuserer på hva nettoformuen deres er; mens fattige mennesker fokuserer på arbeidsinntekten sin. Det gjorde at jeg følte meg litt delt rett etter at jeg gjorde en av øvelsene som ble foreslått i slutten av det kapittelet. Jeg regnet ut nettoformuen min.

Det er forholdsvis enkelt å gjøre: finn ut hvilke verdier du eier (bil, hus, fond, bankkontoer, hytte, båt – alle større ting som er verdt noe og du teoretisk sett kan omgjøre til penger) og finn ut hvilke verdier du skylder på ulike vis (huslån, studielån, billån – alle verdier du har lånt og dermed egentlig er verdiene til noen andre (frem til du har betalt det ned så det er ditt)).

Når du har funnet ut av disse verdiene:

+ summen av det du eier

-summen av det du skylder

=nettoformuen din

For en del er ikke dette et hyggelig tall (men da kan du få en ide om noe du bør gjøre…). For min del fant jeg ut at jeg var verdt mer enn jeg trodde; en ekstremt hyggelig overraskelse.

Tydeligvis har jeg jobbet hardt mot å få en større nettoformue uten å vite hva det var. Jeg har betalt ned ekstra på huslånet mitt, i tillegg til å spare litt penger. Jeg har mål jeg jobber mot, og ved å finne ut av nettoformue og hvordan jeg ser på det, ser jeg nye muligheter. Det er etter min mening fordelen med denne typen bøker; de setter i gang tankene – absolutt en god ting!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg