Vaner

Livet er en sammensetning av ulike hendelser som har forskjellige resultater. Er det snakk om tilfeldigheter eller kalde beregninger? Umulig å si, men en interessant tanke (synes i alle fall jeg).

Du har bare total kontroll over tre ting i livet ditt:

  1. Tankene du tenker
  2. Bildene du visualiserer
  3. Handlingene du foretar deg; oppførselen din

Hva andre gjør får du ikke gjort så mye med, men du kan bestemme hvordan du selv skal reagere på andres handlinger og hva du tenker om dem. Om noen gjør noe du ikke liker eller som du føler ikke er bra; forteller du det til dem? Du kan stort sett ikke gjøre noe direkte med andres handlinger, men jeg tror likevel at du kan være med å påvirke andre. Det finnes både god og dårlig påvirkning; hvilken av dem pleier du å velge? Ikke minst; hvilken av dem ønsker du å velge? Om disse to er ulike, så kan det være en god tanke å minne seg selv på at du er selv ansvarlig for dine handlinger. Du bestemmer hva du selv gjør, og med det kan du påvirke hvordan andre oppfatter deg som person.

Utfordringen er jo for det første å faktisk innse hva du gjør og hvordan du gjør det. Hvis du ikke er fornøyd med hvordan det er, må du endre vanene dine for hvordan du gjør ting. Det å endre vaner er vanskelig. Det positive er jo at når du faktisk har etablert en vane, trenger du ikke tenke over det lenger, vanen er der. Ulempen med å ha klart å endre en dårlig vane til en ny, bedre vane, er at den gamle vanen alltid blir liggende i systemet ditt. Det er derfor det er å lett å gå tilbake til gamle, dårlige vaner selv når du har lagd nye, gode vaner. De gamle dårlige vanene blir nemlig aldri helt borte, de blir bare gjemt bort.

Selv har jeg mange dårlige vaner, og noe gode (heldigvis). Det jeg ønsker meg (og det tror jeg ikke at jeg er alene om) er gode vaner. Heldigvis er det mulig å bygge nye vaner, det tar bare litt innsats og det å være bestemt med seg selv.

En dårlig vane jeg har er at jeg ikke tar oppvasken med en gang jeg har spist, så den blir stående på kjøkkenbenken. Jeg skyller av alt og tenker at jeg vasker opp senere = dårlig vane. Jeg har nemlig ikke oppvaskmaskin, og siden jeg pleier å sitte i stua eller ute så ser jeg ikke oppvasken som står på kjøkkenbenken. Det er en vane jeg for tiden jobber med å endre, men det er vanskelig og tar lang tid. Jeg vil ta for meg en dårlig vane av gangen for å endre den, da blir det ikke så overveldende. Når det etterhvert går automatisk å vaske opp hver gang jeg har brukt noe, da vil jeg ta fatt på neste dårlig vane.

Har du en dårlig vane du har klart å endre? Eller har du noen dårlige vaner du ønsker å endre?

#vaner #selvutvikling

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg