Energi og studier

Mai er eksamensmåned for mange, og siden jeg studerer ved siden av jobb, inkluderer det også meg.

Jeg tror aldri jeg har følt meg klar for eksamen noen gang. Stort sett har jeg følt at jeg har ligget på etterskudd og ikke klart å få inn nok av informasjonen jeg ønsker å kunne før eksamen. Dessverre! Jeg kan ikke nekte for at å studere ved siden av jobb er en ekstra utfordring i forhold til tid. På den annen side, ofte må en bare ta seg tid til ting. Dette semesteret har jeg ikke helt hatt overskudd til det. Heldigvis har jeg begynt å få igjen en del av energien min, men i forhold til studiene dette semesteret er det kanskje litt for sent.

Mye har jeg fått gjort, men likevel for lite. Jeg skulle ønske at jeg hadde hatt energi til å gjøre mer. Uansett om jeg er klar eller ikke, så er det eksamen på mandag. Jeg skal absolutt gjøre så godt jeg kan (noe annet ville vært rart siden jeg syns det er interessant og noe jeg ønsker å gjøre). Forelesningsstreamene har jeg sett alle sammen av, og tatt notater mens jeg har sett på dem. Oppgaver har jeg også gjort litt av, men der føler jeg litt på at jeg burde ha gjort mer. Det samme gjelder å lese pensum, der er det mye jeg ikke har lest for å si det sånn.

I alle år jeg har studert, har jeg aldri rukket å lese ferdig alt pensum i løpet av semesteret. Romaner kan jeg lese raskt og huske mye av, men pensum leser jeg alltid sakte og sliter likevel med å få med meg innholdet. Jeg passer nok sånn sett best til å jobbe med praktiske oppgaver. Planen nå kan kanskje virke litt rar for noen, men i sommer, når ett semester er ferdig og før neste starter, ønsker jeg å lese pensum fra i våres (og i fjor høst) som jeg ikke rakk. Dette er jo fordi jeg ønsker å lære det jeg studerer.

Et annet mål blir jo å få tak i pensumbøkene for høsten så tidlig som mulig å starte å lese dem med en gang jeg får vite hvilke bøker det gjelder (og hva som er pensum i bøkene – det hender jo at ikke hele boken er pensum, bare mesteparten).

#studier #student #studentliv #energi #pensum #pensumlesing #eksamen #eksamensnerver

4 kommentarer
    1. Studiejobbing er det på meg for tiden også. En fagprøve skal jeg igjennom om ikke så lenge håper jeg, og venter spent på svar om når dette blir. Masse lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg