Jeg har strikket en vott!

Jeg vet at det er vår og nærmer seg sommer, men likevel. Jeg har hatt lyst til å lære å strikke votter ganske lenge nå (begynner å innse at jeg har ferdigstrikkede sokker for mange år fremover…).

For en tid tilbake kjøpte jeg dermed garn på salg; ullgarn i en fin rød farge som jeg tenkte jeg kunne øve meg på vottestrikking med. En god tanke, men jeg tenkte ikke helt langt nok. Jeg hadde nemlig ikke noe mønster til hvordan en vott blir strikket, så jeg har prøvd meg frem.

Til å være mitt første forsøk på en vott noen sinne, og uten et eneste mønster å forholde meg til, syns jeg faktisk at jeg klarte meg ganske bra. Det blir nok likevel noen modereringer på den høyre votten – de trenger vel ikke være helt like gjør de vel?

Tuppen på votten ble veldig rar, så der må jeg finne en litt annen måte å gjøre det på. Fellingen ut til tuppen syns jeg ble ganske bra. Det er også noe rart med starten av tommelen, mens siste halvdel og avslutningen på tommelen ble veldig bra. Det er også noe rart ved håndleddet; etter vrangborden og før jeg kommer til tommelen, så lurer veldig på hva jeg skal gjøre med det også.

For å si det på en annen måte: mulig jeg får mange “testvotter” som kanskje ikke blir mest brukandes. Jeg burde nok kanskje også skaffe meg et mønster å strikke etter så jeg i det minste får en ide om hvordan det kanskje burde gjøres. Utfordringen med det blir jo at da må jeg også lære meg å lese strikkemønster (noe jeg har prøvd og feilet på før). Jeg har en fordel med at jeg er sta; om det er noe jeg bestemmer meg for å gjøre får jeg det stort sett til etterhvert (selv om jeg noen ganger syns at ting tar litt for lang tid).

Har du noen gode tips til en fersk vottestrikker?

#strikking #votter #vottestrikking #hjemmelagd #strikkevotter

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg