Boktips!

På jobb i dag var jeg på et fagforum hvor temaet var ungdom og identitet. Det kan jo være så mangt. Jeg sitter i arbeidsgruppa, og det gir meg mye. I dag startet vi med boktips og jeg fortalt kort om fire bøker.

Hovedtemaet i alle bøkene er identitet på ulike måter. Maren Engelschiøn har skrevet om en jente som ønsker å vite hvem faren er og dermed hvor den delen av familien kommer fra. Hun ønsker å bli kjent med den delen som viser seg å ha indianerblod i årene; som det sier i tittelen: En del av meg. Hovedpersonen i Lene Ask sin bok Det hjelper ikke å blunke har fram til nå ikke brydd seg om hareskåret hun har; det hun mener gjør henne stygg, fordi hun er best på å løpe fort. Hun kan løpe fra alle. Det hun ikke kan løpe fra er bestekompisen hun begynner å forelske seg i.

Picassokvinnen av Taran L Bjørnstad leste jeg for flere år siden, men jeg husker fremdeles følelsen den gav meg. Den handler om at utseendet ikke er alt, at noen klarer å se forbi det ytre, at den anonyme delen av internett ikke alltid er like behagelig og enkel, det å tørre å være seg selv, det å stå opp for seg selv, å ta egne valg og bli glad i den du er. Vi leste den faktisk i lesesirkelen jeg er med i; eneste ulempen: dagen vi skulle diskutere den var jeg syk – fikk vite etterpå at alle hadde likt utrolig godt å diskutere den… Det er en nydelig bok som ikke er like behagelig alle steder, noen syns den blir litt mye enkelte steder, men jeg føler det er så mye sannhet i denne boka som mange burde tenke over.

Siste boka Bare la meg være i fred av Bergljot K Nordal leste jeg tidligere i år. Den traff meg hardt og brutalt. Den handler om Max; om en knust flaske, en lærer og blod. Max og foreldre flytter for at Max skal begynne på en ny skole for å få en ny starte. Max vil som de fleste være på innsiden, og på den nye skolen er han det så lenge Trond kanon er på skolen. Som de fleste vet er det viktig å få venner når en flytter til et nytt sted, men det er ikke like enkelt alltid. Boka er sår, litt vond, litt ubehagelig, men så viktig. Den burde leses, den burde deles og den burde diskuteres. Alt var ikke alltid like rosenrødt for meg når jeg gikk på skolen, og jeg tror noe av grunnen til at denne traff meg så veldig var fordi jeg kjente meg så utrolig godt igjen i mange av situasjonene. Jeg kjente meg igjen i Max, i frustrasjonen og tankene.

Det var mange flere bøker som ble delt i dag, noen jeg hadde lest, andre jeg ikke kjente til. Felles for dem alle var at de tok opp temaet ungdom og identitet på ulike måter.

#boktips #bokanbefaling #ungdom #identitet #annerledeshet #ensomhet #utenforskap

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg