Eksamensnerver

I morgen er dagen da jeg nok en gang har eksamen. Det er første gang jeg må ta en eksamen på nytt fordi jeg strøyk, så det gjør det enda mer nervepirrende for meg. Jeg har øvd, men har jeg øvd nok? Det blir det store spørsmålet. Jeg har ikke bare sommerfugler i magen, men jeg har også noen flodhester som tramper rundt der inne for å gjøre det ekstra spesielt. Det føles i alle fall sånn ut.

Jeg liker fagområdet (regnskap), men jeg begynner jo å lure på om jeg har tatt meg vann over hodet. Denne usikkerheten er en dårlig start på å ta eksamen. Likevel har jeg den selv om jeg prøver så godt jeg kan å ignorere den. Det har nok gått litt for fort for meg med all denne nye kunnskapen og dermed sitter den ikke helt som den skal. Dette er jeg klar over. Jeg har ikke noe problem med å lære nye ting, men det tar noen ganger litt tid å lære seg det, og det tar noe tid før det setter seg fast så jeg kan bruke det på en fornuftig måte.

Derfor sitter jeg nok en gang her og babler. Det er ikke å nekte for at tankene virker til å bli klarere når jeg skriver, det har vel egentlig alltid vært sånn. Jeg gleder meg til å bli ferdig med eksamen, men jeg gruer meg også. Det er en tanke i bakhodet som skremmer meg med å si “tenk om du ikke klarer det denne gangen heller; hva skal du gjøre da?” Tanken jeg skulle ønske ikke var der, men som jeg ikke virker til å få jagd helt vekk. Den gjør at jeg tviler på meg selv og det er jo aldri et godt utgangspunkt.

En del av meg tenker at jeg kanskje skulle holde meg til ett fag av gangen; men jeg er ikke sikker på om det går å ta det på den måten. Å studere deltid tar uansett lenger tid enn å studere på heltid. Tanken på å studere ikke bare halvt, men ikke mer enn en kvart? Da kommer det til å ta fire ganger så lang tid, noe jeg syns blir litt for lenge, dessuten er jeg ikke sikker på om det er mulig.

Hvordan gjør folk det? Tar seg sammen før eksamen og gjennomfører det de skal? Det er mange tanker og mye tvil i hodet mitt nå. Skulle ønske det var noe mer av følelsen av at dette kommer til å gå bra også; den tror jeg hadde vært veldig praktisk å ha nå.

Uansett, nervene forsvinner ikke før eksamen en gjennomført. Da kommer det et nytt sett med nerver fordi da blir det å vente på karakteren. Jeg elsker å lære nye ting, men nervene som kommer med i pakke skulle jeg helst vært foruten…

#studier #studentliv #eksamen #konte-eksamen #eksamensnerver

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg