Studievaner

Å lage en ny vane er ikke enkelt. Hvor lang tid det tar er også individuelt, men mange regner at det tar omtrent 66 dager å innføre en ny vane i livet. Det er over to måneder det. På mange måter høres det ikke så lenge ut, men når du skal lære deg en ny vane er det plutselig faktisk ganske lang tid etter min mening. Jeg, som ikke foreløpig har klart å studere hver eneste dag i en uke engang… Likevel, jeg er ikke kjent for å gi meg, jeg er derimot kjent for å være ganske sta.

Jeg sier ikke at jeg skal studere flere timer hver dag for noen dager er det en umulighet. Det å kunne gjøre litt hver dag derimot, det burde være mulig. Om det er å gjøre en liten del av en oppgave eller å lese over et ark med formler eller lese flere kapitler i en pensumbok, det kan variere.

Jeg har lyst til å gjøre det til en vane å gjøre noe studier hver dag. På den måten får jeg delt det opp, det føles mindre og det blir dermed enklere å gjennomføre. Det betyr ikke at jeg kun skal gjøre bittelitt hver dag og si meg fornøyd. Det betyr at jeg skal fokusere på det jeg gjør den tiden jeg gjør det. I alle fall så er det meningen med det for meg.

Dette semesteret har jeg to fag. Fagene har sterke bindinger til hverandre, og føles nesten som deler av samme fag. Likevel kan det være greit å skille dem litt; noe jeg gjør ved å bare studere ett av fagene hver dag.

Noe jeg pleide å gjøre, men som jeg faktisk beveger meg bort fra er å ta notater i en egen notatbok når jeg leser pensum, det er rett og slett ikke tid. Derfor har jeg nå begynt å markere tekst i pensumboka. Dette er nytt for meg, jeg var lenge redd for å markere for mye. Jeg tror jeg har klart å finne en balanse med hva jeg vil markere, og eventuelt skrive notater eller spørsmål i margen. For meg ser dette ut til å fungere bra, men siden jeg nettopp har startet å gjøre det på denne måten, vet jeg jo ikke sikkert enda.

#studier #studentliv #notater #notatteknikk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg