Bibliotekets (ekstra?) hemmelige tjenester

Jeg glemte noen av bibliotekets hemmelig tjenester, det betyr ikke at de er hemmelige for meg. Noe av grunnen til at jeg ikke tenkte på enkelte av dem var nok at flere av dem er så integrert i det daglige arbeidet at jeg ikke tenker over dem. Andre tenkte jeg ikke på fordi det er oppgaver det ikke nødvendigvis er jeg som har. Dermed måtte jeg jo lage en liste til:

  • Utskrifter – disse må vanligvis betales for, men det er en bra mulighet å ha når printeren hjemme går tom for blekk
  • Scanne og sende til epost
  • Fakse(!)
  • Boktips som publiseres i avisa
  • Bibliotekarer som drar ut til foreninger og forteller om bøker
  • Lån en bibliotekar – dette er en tjeneste for de som ønsker mer hjelp med noe som kommer til å ta mer tid; da blir det funnet tidspunkt og dag og personen har da en mulighet til å få mer hjelp med for eksempel data-ting og søking. Dette er ikke en tjeneste som er mye brukt, men den finnes.
  • Utstillinger av bøker
  • Biblioteket finnes på flere sosiale medier: facebook og instagram er vel de mest brukte (vet det finnes bibliotek som også bruker snapchat), biblioteket har selvfølgelig også en hjemmeside hvor en kan finne mye informasjon.
  • Brukermedvirkning – i form av å foreslå bøker og annet materiale til innkjøp (og dermed utlån); og noen ganger ønskes også ulike arrangementer.
  • Stikkontakter så du kan få ladet mobilen og pc om det trengs.

Jeg er veldig spent på om jeg plutselig kommer til å komme på flere tjenester biblioteket har som jeg ikke har nevnt. Ulike biblioteker har noe ulikt tilbud. Jeg vet at det er bibliotek som låner ut gitarer, fiskestenger, kunst og annet fysisk materiale som vi ikke låner ut der jeg jobber. Uansett hvordan en snur og vender på det er biblioteker en gullgruve når det gjelder mange ulike ting. Biblioteker er generelt godt likt, også blant de som ikke engang bruker biblioteket. Det syns jeg viser at biblioteker er en viktig del av demokratiet og en gyllen mulighet for å utjevne ulikheter i befolkningen.

#bibliotek #bibliotekarer #bibliotekliv #bibliotekarlivet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg