Heltidsjobb og deltidsstudier

Jeg ser ofte på youtube-videoer. Det er utallige videoer med studietips og hvordan planlegge og hvordan du skal få mest ut av studietiden og hvordan du skal klare å være disiplinert når du studerer.

Likevel er det en ting jeg savner, kan det være at jeg ikke har funnet det? Det jeg savner er videoer – og bloggposter på hvordan de som jobber heltid og studerer deltid får det til. Hvordan de legger opp dagen. Hvordan de har energi til å gjøre alt de er nødt til. Hvordan de planlegger alt som skal gjøres av oppgaver og pensumlesing og eksamensøving. Jeg savner egne tips for dette.

Grunnen til at jeg savner dette er nok fordi jeg syns det er vanskelig selv, og skulle gjerne hatt noen tips til hvordan kombinere de to tingene. Siden jeg jobber på et biblioteket, er en del av jobben min å komme med boktips. Når jeg da skal snakke om bøker for ungdommer må jeg ha lest en del bøker for å kunne vite hva som passer. Dette er ikke noe en bibliotekar har tid til å gjøre på jobb. Jeg har ikke noe imot å lese bøker hjemme, det har jeg gjort hele livet. Utfordringen blir jo når jeg pluselig har mindre tid hjemme til å lese alle disse bøkene fordi jeg studerer. Jeg kommer aldri til å slutte å lese bøker, men nå leser jeg hovedsakelig bøker på buss til og fra jobb, og det begrenser seg veldig fordi bussturen er kort.

Kan grunnen til at jeg ikke finner noe særlig være at de rett og slett ikke har tid til den typen ting? Eller leter jeg på feil sted? Jeg mener, jeg er helt sikker på at det er mange som studerer på deltid ved siden av full jobb. Kan jeg ønske meg at det dukker opp helt magisk så det kanskje kan hjelpe meg?

Tiden jeg tilbringer på jobb er arbeidstiden min, og der jobber jeg den tiden jeg jobber. Det tar den tiden det tar. Hvordan skal jeg legge opp resten av dagen og uka mi for at det skal gå opp med tiden jeg helst vil bruke på studier? Noe av grunnen til at jeg sliter med dette kan nok ha med å gjøre at jeg føler stadig at jeg mangler energi. Så om noen kan gi meg litt ekstra energi, ville jeg satt pris på det 🙂

#studier #studentliv #vaner #deltidsstudent

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg