Regnskap januar

Jeg har et excel-ark hvor jeg legger inn alt jeg har brukt av penger hver måned. Dette har jeg nå gjort i flere år. Det har gjort at jeg føler jeg har god oversikt over hvordan jeg bruker pengene mine. Noe som igjen har gjort at budsjettet jeg lager meg hvert år pleier å stemme ganske bra.

Det gjorde det ikke helt i fjor. Jeg gjorde den feilen med å tenke at jeg hadde jo vært så flink så lenge, så da var det kanskje ikke et behov for at jeg fulgte like mye med. Jeg innrømmer det, jeg tok feil! Derfor har jeg skjerpet meg (noe jeg begynte med i desember).

Ja jeg gikk litt over på mat-posten denne måneden, men så har jeg handlet så jeg nå kan spise middag i over en uke i februar uten å måtte kjøpe noe mer. Det betyr at jeg likevel har tenkt til å fokusere litt ekstra på mat-posten denne måneden. Uansett så har jeg totalt sett vært under budsjettet mitt, så jeg sier meg fornøyd med min egen pengebruk i januar. Det ble faktisk litt penger igjen, og vanligvis ville jeg ha betalt ned ekstra på huslånet eller satt inn litt ekstra på sparekontoen. Denne gangen gjør jeg ikke det fordi jeg er nødt til å kjøpe meg en ny sykkel i løpet av våren (om jeg klarer å finne en jeg vil ha). Jeg trenger også et nytt garderobeskap fordi hyllene har begynt å dette ned…

Så det er to ting jeg skal spare opp til denne våren. Dessuten vil jeg selvfølgelig prøve å betale ned ekstra på huslånet og spare litt ekstra penger, det er alltid lurt å ha en buffer. I januar sparte jeg 15,4% av lønnen min 🙂 Målet er å spare omtrent 20% av lønna mi hver måned; denne sparinga er inkludert både vanlig sparing og ekstra nedbetaling på lån.

#økonomi #penger #privatøkonomi #personligøkonomi #budsjett #regnskap

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg