Veivalg

I løpet av et liv tar en mange ulike valg; noen smarte og noen mindre smarte (og noen som er rett og slett dumme). Valg i hvilket liv en lever, hva en spiser, hvem en velger som venner, hva en studerer, hva en jobber med, hvor en går. Jeg tar tatt både dumme og smarte valg i løpet av livet. Det som er sikkert er at om jeg ikke hadde tatt de valgene jeg har tatt, ville jeg ikke sitti her nå.

Om en hadde gått tilbake i tid og endret på en liten detalj – det kunne endret hele livet ditt. Det er derfor valg er så viktige; alt du gjør og sier reflekterer hvem du var på det tidspunktet i livet ditt.

Langt eller kort? Slitsom eller enkelt? Hva skal en velge?

Noen valg er enkle, mens andre er vanskelige. For meg er det blitt enkelt å velge å gå tur på morgenen når jeg har fri; frisk luft og la tankene fly.

Jeg har valgt ulike studieretninger i løpet av livet; jeg tok en ettåring utdannelse som advokatsekretær. Koste meg på skolen, men på det tidspunktet ville jeg ikke jobbe som det når jeg var ferdig. Godt valg fordi jeg lærte nyttige ting, dårlig valg fordi det ble litt dyrt med skolepenger. Jeg har en bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap; kalles ofte for bibliotekar – godt valg når jeg gjorde det, selv om jeg ikke syns alt var like interessant. Det studiet gjorde at jeg nå har den jobber jeg har. Jeg har også studert spansk i ett år; kjempespennende, men siden jeg ikke bruker den kunnskapen jeg lærte det året, har jeg glemt omtrent alt. Det er jo ulempen – om du ikke bruker kunnskapet du har mister du den.

Mitt nyeste veivalg når det gjelder studier er jo bedriftsøkonomi på deltid. Jeg syns det er kjempespennende og utrolig lærerikt; lærekurven er ikke bare bratt, det føles som om den går rett opp. Så får ikke med meg alt, men jeg liker temaet og all den læring jeg får inn. Når jeg innså at jeg strøyk på den ene eksamen ble jeg litt usikker på om dette faktisk var et riktig veivalg for meg. Bortsett fra at jeg strøyk på eksamen, føles det likevel som et riktig valg.

Det er jo noe av det som er vanskelig – hva er det riktige valget?

#studier #livet #studentliv #veivalg #livsvalg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg