Sparetips som irriterer meg (og noen jeg liker)

Jeg har lest mange lister med sparetips, det er mye som gjentar seg og et par ting jeg ikke er het enig i.

  • Det du kan spare mest på er maten. Hva? Etter min mening stemmer ikke dette. Ja, du kan nok spare en del penger her om du benytter deg av kampanjevarer, handler i billigere butikker og ikke kjøper alt for mye snack og lignende.
  • Det er lett å styre pengene om du bare bruker et budsjett. Vel, om du klarer å følge et fornuftig oppsatt budsjett ja, men mange har for det første ikke lært å lage et godt og realistisk budsjett, for det andre er det ikke alltid enkelt å følge et budsjett.

Mine sparetips (som også går igjen mange steder) – som ikke nødvendigvis alltid utgjør store summer:

  • Selv om du ønsker deg noe, tenk etter om du virkelig trenger det. Kan du heller ønske deg det til jul eller bursdag?
  • Slå av lys i rom du ikke er, og slå av elektriske apparater når du er ferdig med å bruke dem (ikke kjøleskap og fryser og sånne ting selvfølgelig).
  • Benytt bonusordninger der du har mulighet.
  • Ikke vær støttemedlem på treningssenter; ikke abonner på blader (les/lån dem på biblioteket).
  • Hva er billigste (og mest fornuftige) transportmåte til jobb?
  • Rydd klesskapet ditt; om du er som meg og har mye klær kan det være at du har noe bakerst i skapet som du helt hadde glemt som du kan starte å bruke igjen 🙂
  • Rydd kjøkkenskapene dine; bruk opp mat framfor å kaste det fordi det snart går ut på dato…
  • Dra på besøk til folk hjemme (og inviter folk til deg) istedefor å treffes ute på kafe.
  • Gå gjennom forsikringer og andre faste utgifter – er det noe du kan minske eller kutte ut? Husk å sette av penger til faste utgifter som bare kommer en eller to ganger i året. Som for eksempel årsavgift på bil (og NRK-lisens for de som har TV).
  • Ikke bruk penger du ikke har; ikke ta opp dyre kredittlån.
  • Ha en liten sum hver måned (uke?) som du kan bruke på akkurat det du vil – det er viktig å unne seg litt noen ganger – da er det ofte enklere å holde ut med ting du syns er vanskelig.

Jeg føler jeg har god kontroll på pengene mine, men jeg lot det skli ut i fjor, så jeg har lyst til å skjerpe meg. Jeg vil fremdeles unne meg ting om jeg virkelig vil ha det, men jeg vil prøve å ikke kjøpe ting bare for å kjøpe ting. Jeg burde for eksempel bruke noen av notatbøkene jeg har før jeg kjøper nye…

#sparetips #sparing #økonomi #privatøkonomi #liste

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg