Nyttårsforsetter

For tiden er det mange som legger ut om nyttårsforsettene sine; det skjer hvert år på denne tiden. Det er stort sett alltid noe folk har lyst til å endre med seg selv eller sine vaner og et nytt år er jo som å starte på en helt ny bok med blanke sider. Det høres jo så fint og flott ut, at bare et årstall går fra ett tall til neste så skal alt bli så mye bedre. Om du tenker over det er det faktisk bare egentlig et par minutter som gjør hele endringen; og så forventer folk at de klarer å endre masse bare fordi noen minutter har gått og vi plutselig skriver 2017 istedefor 2016?

Dette er noe jeg har tenkt mye på i det siste og det slipper tydeligvis ikke taket. Jeg har jo begynt med månedsprosjekter for meg selv. Noe fordi jeg tenker at et år er faktisk ganske lang tid selv om det noen ganger virker til å gå veldig fort også. En kan jo også ha halvårsprosjekter, men for meg så føltes månedsprosjekt mest håndterlig. For de som syns det blir litt mye å planlegge; kanskje de skal ha ukesprosjekter? Da har du mindre tid til å ødelegge for deg selv på. Jeg har nemlig gjort det, selvsabotasje. Om jeg prøver å endre for mye på en gang og lage mange nye vaner så feiler jeg. Det blir litt som at jeg sier jeg vil gjøre alle disse ti tingene hver dag, og jeg regner da også med at jeg ikke kommer til å klare det fordi det er for mye på en gang. Jeg går dermed inn med en mentalitet hvor jeg allerede har gitt opp før jeg engang har begynt.

Derfor har jeg nå laget meg en liste med alle vanene jeg har lyst til å ha. Det jeg har gjort annerledes denne gangen er at jeg har valgt meg ut tre stykker som jeg skal starte med. En enkel (blogge hver dag), en middels vanskelighet (gå tur hver dag) og en jeg syns er vanskelig å få til fordi det handler om både selvdisiplin og konsentrasjon (studere 1,5 timer hver dag – bortsett fra mandag). Så jeg har dermed tre vanskelighetsgrader, noe som gjør at jeg sannsynligvis får mestringsfølelsen enten en, to eller tre ganger hver dag. Det vanskeligste målet med å studere 1,5 time hver dag kommer etterhvert til å bli utvidet til 3 timer (!) hver dag så jeg skal rekke alt av studiene jeg har behov for. Grunnen til at jeg startet med 1,5 time er fordi jeg vil gi meg selv mestringsfølelse til å begynne med.

En annen ting i forhold til den typen vaner – folk gir opp for raskt. Det gjelder nok for så vidt på mange områder i livet. Vi må lære oss å holde ut alle de gangene vi ikke får det til og likevel fortsette å prøve. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men om en baby hadde gitt opp å prøve å gå bare fordi den falt mange ganger ville den jo aldri lært å gå. Derfor: ikke gi opp! Fortsett å prøve selv om du føler at du hele tiden faller ned. Jobber du nok for det vil du en gang få til å stå opp 🙂

#motivasjon #inspirasjon #liste #vaner

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg