Fem grunner til å gå tur

  1. Frisk luft – dette har hjulpet meg veldig i det siste, og det gjør at jeg sover bedre.
  2. Bevegelse – som student blir det mye stillesitting, så det å få beveget kroppen gjør godt. En liten tur hver dag hjelper mye, jeg har startet med gåturer på bare 20 minutter, det er det ikke noen stor utfordring å få tid til.
  3. Det er gratis, du trenger bare ta på deg nok klær og (helst) et par gode sko å gå i.
  4. Tankene kan vandre fritt, om du har mye å tenke på hender det at hodet har godt av en liten pause. For min del hjelper denne lille mentale pausen utrolig mye.
  5. Møter du på folk får du ofte et smil, men du kan være for deg selv og være nok som du er.

Jeg har endelig begynt å gå turer igjen. Jeg gjorde det mye før, men i høst har jeg følt at jeg har hatt for mye å gjøre så jeg sluttet å gå tur. Nå som jeg har startet igjen kjenner jeg hvor mye jeg har savnet det, og hvor mye jeg egentlig trenger det. Det at fokuset er på å nyte den friske lufta og bevegelsen gjør at jeg ikke får dårlig samvittighet for alt hjemme jeg burde gjøre. Gåturene gir meg en godfølelse som kommer fordi jeg vet jeg gjør noe som gjør meg godt på så mange måter (fysisk og mentalt).

Foreløpig har jeg bare “skulket” unna to dager i desember: den ene dagen fordi jeg først hadde eksamen, så spiste hos søster’n og familien hennes, og så kjørte jeg fra Hamar, innom Ramnes før jeg endte opp i Sandefjord, og da var det kvelden. Den andre dagen var dagen etter; jeg var deppa fordi jeg følte at eksamen hadde gått dårlig, været var skikkelig grått og det regnet. Alle de andre dagene har jeg gått og kost meg på tur, selv på kvelden når det er mørkt og jeg må gå på opplyste asfaltveier. Jeg har også begynt å strekke ut etter gåturene (noe jeg ikke pleide før), jeg merker forskjell her også 🙂

Nå sitter jeg her og lurer på hvorfor jeg i det hele tatt trodde jeg kunne klare meg uten å gå tur, og er glad jeg innså at å gå tur, det passer for meg.

#gåtur #studentliv #liste

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg