Radio?

Nå ser det ut til at det er bestemt, FM-nettet skal slukkes. Siden jeg bor i Vestfold, er ikke dette noe jeg trenger å bekymre meg for før i desember neste år. Nærmere bestemt 8. desember. Så vidt jeg skjønner, kan likevel lokalradione fortsette i noen år til. Alle skal over til DAB+. Hvorfor?

Jeg har en kassettspiller med radio som jeg har hatt siden jeg var liten. Den er jo nesten blitt retro, men den fungerer veldig bra.

Den har jeg stående på kjøkkenet, og det første jeg gjør om morgenen er å slå den på, og det er det siste jeg slår av før jeg går. Jeg får skravl, musikk og ikke minst nyheter på denne måten om morgenen. Jeg kan ærlig innrømme at nyheter ikke akkurat er det jeg ofte syns er mest interessant. Fordelen da med radio er at det kommer, og jeg er for lat til å prøve å finne en annen kanal (det er tross alt en gammel radio, om jeg skrur for å finne en annen kanal er det mer sannsynlig å finne støy…).

Denne er nyere, den har både radio, kassett og CD-spiller. Den slår jeg ofte på når jeg holder på med noe i rommet den står i eller andre rom i nærheten. Jeg er nemlig veldig glad i å høre på radio, det gir meg ofte litt av alt.

I bilen har jeg også en radio. Den er ikke så gammel, men jeg tror heller ikke den er DAB+. Dermed kommer alle disse til å bli ubrukelig til å høre på radio om ikke så alt for lenge. Betyr det at staten dekker nye radioer til meg? Jeg har tross alt ikke spurt om et nytt system, det er noe vi alle blir påtvunget. Ja, det er mulig å kjøpe adaptere til eksistrende ting, men det er jo ikke akkurat billig det heller. En annen ting: jeg ser ingen grunn til å måtte kjøpe mange nye ting når jeg har allerede brukbare ting hjemme (bortsett fra at de blir ubrukelige til radio når FM-nettet slukkes).

Jeg har ikke noe imot av verden går fremover, at ting utvikles, og at det stadig kommer nye teknologiske nyvinninger. Det ville blitt kjedelig om alt bare sto på stedet hvil hele tiden. Utvikling er nødvendig for å overleve. At DAB+ som er integrert i biler kan hackes og gjøre at viktige ting i bilen settes ut av spill, vel, det burde i alle fall fikses så det er helt sikkert før det utvikler seg forbi det og glemmer det bort.

Hva syns du om FM-nettet, DAB+ og gamle radioer?

#radio #fm-nett #dab+

4 kommentarer
    1. Det som er litt spesielt er jo at Norge er de eneste som slukker FM-nettet. Så alle turister vil ikke kunne høre radio her, og de nye radioene vil heller ikke fungere i utlandet hvis man drar på bilferie. Noe som er dumt da mange trafikkmeldinger kommer nettopp på radio… Jeg vet jeg må skaffe meg adapter til bilen etterhvert, men jeg venter til prisene går litt ned 😉

    2. Knøttet: Åh, det med turister og nordmenn på bilferie i utlandet har jeg ikke tenkt på engang. Hvorfor skal vi ha det når Sverige har avlyst sitt DAB-prosjekt (om jeg har forstått det riktig)?
      Ja, vi får vel vente til prisene går ned før vi kjøper, det er vel ikke så mange veier utenom…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg