Overskrift?

Jeg liker å skrive. Det å ha et sted hvor jeg tenker gjennom å skrive er en god ting. Det jeg derimot sliter mer med er overskriftene. De skal helst si noe relevant for innholdet uten å være for langt. Den må være logisk, og ikke gi et feil inntrykk av teksten som kommer.

Nettaviser har ofte tabloide overskrifter; forståelig, men likevel irriterende mange ganger. De lever vel kanskje at vi som lesere klikker oss inn på artikler og annonser. Det er vel poenget med mange blogger også. Mange av dem lever at folk leser det de skriver på bloggene sine, for at det skal være mulig må de ha lesere og dermed kan det være at de noen ganger tyr til overskrifter som kan føles litt misvisende. Andre ganger kan det sikkert være at det blir click-bait-overskrifter rett og slett fordi det er enklere? (eller er det egentlig det?) Eller kan det rett og slett være at det er vanskelig å lage gode, velformulerte, korte og informative overskrifter som skal beskrive en hel bloggpost?

I mange tilfeller har jeg tro på at det er det siste. Overskrifter er vanskelig. Jeg syns i alle fall det, og siden jeg kun skriver fra mitt eget ståsted er det min påstand. Jeg prøver selv å lage overskrifter som passer til innholdet, men jeg syns det er fryktelig vanskelig.

Innholdet er en helt egen greie. Hva skal jeg skrive? Hvordan skal jeg formulere meg? Skal jeg være formell eller muntlig? Hvem skriver jeg egentlig for? (meg selv?) Hvor mange bilder skal jeg ha med? Hvor mye tekst skal jeg ha? Hva skal jeg fokusere på? Er det egentlig noen som bryr seg om hva jeg skriver? Skriver jeg om relevante temaer? Burde jeg fokusere på ett til to temaer, eller skal jeg bare skrive det jeg føler for der og da? Burde jeg planlegge når på dagen bloggpostene skal legges ut? Burde jeg blogge hver dag, eller skal jeg bare skrive et par ganger i uka?

Selv om jeg har få svar og mange spørsmål vet jeg en ting: jeg skriver hva jeg har lyst, når jeg har lyst. Om noen leser, og spesielt kommenterer blir jeg kjempeglad. Om det kan bli samtaler ut av det jeg skriver er jeg skriver er jeg superfornøyd. Jeg gjør ikke dette for noen andre enn meg selv, og så lenge jeg koser meg med å skrive så har jeg tenkt å fortsette med det 🙂

#skriving #overskrifter #blogging

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg